Tips: Derfor bør du droppe takk for maten-talen

Det er hyggelig å sitte til bords, spise god mat og høre fine taler - men det du egentlig vil er å tilbringe kvalitetstid med de du er glad i, er det ikke? Foto:  Jan Ivar Vik

Det er hyggelig å sitte til bords, spise god mat og høre fine taler - men det du egentlig vil er å tilbringe kvalitetstid med de du er glad i, er det ikke? Foto: Jan Ivar Vik


Skrevet av: Jan Ivar Vik


Så hyggelig at du skal gifte deg! Gratulerer!

Du har ikke gjort dette før, så du Googler litt.

Du finner en oversikt på nettet om "hva er vanlig" å gjøre i et bryllup. Skikk og bruk og alt det der.

Du prøver å huske hva som har blitt gjort i tidligere bryllup du har vært gjest i.

Og du snakker litt med familie og venner.

Alle sier det samme:

Etter desserten skal man ha en takk for maten-tale.

Det er jo veldig vanlig.

Men betyr det automatisk at dette er noe du ha i ditt bryllup?

Og selv om alle andre har det så betyr det vel ikke at dette er oppskriften på suksess?

Vet du hva?

Jeg skal fortelle deg en hemmelighet…

Det finnes én tale i bryllupet som ingen har lyst å holde, og som ingen egentlig er interessert i å høre på.

Det er takk for maten-talen.

Gir du den utfordringen til en av vennene dine må du samtidig vite at du gir dem den kanskje mest utakknemlige oppgaven i hele bryllupet.

Han eller hun som skal holde takk for maten-talen må engasjere og underholde et publikum som har sittet i ro i mange timer.

Gjestene er utålmodige, de er egentlig ferdig med å høre på taler og det de aller, aller mest har lyst til er å gå fra bordet og starte festen.

Jeg har vært i over hundre bryllup. Tro meg når jeg sier at du med fordel kan droppe denne siste talen i talerekken.

En typisk takk for maten-tale i et bryllup inneholder som regel følgende:

  • Introduksjon av seg selv.

  • En unnskyldning om at han/hun ikke er noen stor taler.

  • Ett eller flere poenger taleren har googlet seg frem til.

  • Noen generelle morsomheter eller historier funnet på nettet.

  • En oppramsing av maten og vinen som er blitt servert, lest opp fra menyen på bordene.

  • Skryt av kjøkkenet og vertsskapet.

  • Repetisjon av flere av poengene som allerede har blitt nevnt i tidligere taler om brudeparet.

  • Ett eller to generelle sitater hentet fra nettet for å avrunde det hele.

  • Applaus til kjøkkenpersonalet.

Og der har det plutselig gått et kvarter.

Gjestene er enda mer utålmodige. Takk for maten-talen ble ingen kickstart på festen, men heller en litt slapp avslutning på det som ellers har vært en fantastisk hyggelig bryllupsmiddag.

Og det er ikke taleren sin feil. Han eller hun har faktisk gjort sitt ytterste! Feilen ligger i selve konseptet “takk for maten-tale”, som kanskje passer bedre i andre selskapeligheter enn bryllup.

Gjør bryllupet til deres drømmedag!

Stikkordet som jeg nevnte tidligere:

Det er DITT bryllup. Det er DU som bestemmer (og litt din kommende mann/kone så klart). Men det er ingen som skal komme og fortelle dere hva dere skal eller ikke skal gjøre i deres bryllup.

Jeg synes dere skal tørre å gjøre som dere vil, gå deres egne veier og gjøre bryllupet til DERES dag.

Dropp alt dere har lest og hørt om bryllup og tenk etter hvordan dere vil ha dagen deres - uavhengig av andres tanker og forventninger, skrevne og uskrevne regler, skikk og bruk.

Så, hva er løsningen?

Løsningen er rett og slett så enkel som dette:

Toastmasteren takker for at hun eller han fikk være toastmaster, forteller alle hvor utmerket godt maten smakte og skryter av kjøkkenpersonalet.

Deretter klapper han inn kokker og servitører slik at de får all den rosen og honnøren de fortjener. For det fortjener de virkelig! Gjerne stående applaus.

Hele "talen" er gjort på under ett minutt og alle er storfornøyde med å endelig kunne strekke på beina, ta seg en røyk, få seg litt kaffe avec og etterhvert slå seg løs på dansegulvet. Høres ikke det bra ut?

(PS: Har du fått i oppdrag av brudeparet å holde en takk for maten-tale i deres bryllup, og du gruer deg litt? Send dem gjerne link til dette innlegget. Kanskje det får dem til å ombestemme seg).


Flere nyttige tips til bryllupsplanleggingen: