artikler

Bryllup på Stratos

Stratos – også kalt byens tak – ligger på toppen av Folketeaterbygningen på Youngstorget midt i Oslo, og er et perfekt valg om dere ønsker dere et skikkelig bybryllup. Med panoramautstikt til hele byen, lekker funkisstil og discokule i taket er det en nydelig ramme for et urbant og moderne bryllup, og for dere som ønsker dere en skikkelig fest!



Vi i Blikkfangerne holder på med en artikkelserie om noen av de beste bryllupslokalene i Norge. Som bryllupsfotografer har vi vært mange steder i både inn- og utland og vi legger merke til hvilke steder som utmerker seg og hvilke lokaler vi gjerne ønsker å dra tilbake til fordi det har vært en flott opplevelse å være der både for brudeparet, gjestene og for oss fotografer.

Et av lokalene vi digger er Stratos i Oslo.

Først litt historie; Stratos ligger helt på toppen av Folketeaterbygningen på det yrende Youngstorget, midt i Oslo sentrum. Stedet var restaurant fra 1935 frem til 1945. I 1945 gjenåpnet Stratos som avholdsrestaurant. Stratos brant i 1957, men gjenåpnet og fortsatte driften. Etablissementet kalte seg for øvrig «Kafeen på byens tak».
Etter flere år uten drift gjenåpnet Stratos som serveringssted i sommerhalvåret, og med utleievirksomhet for ulike arrangementer og har blitt et populært sted å holde bryllupsfest.

Selve lokalet er også utrolig lekkert og selv om det har blitt pusset opp flere ganger er den typiske funkisstilen beholdt.

 

Vielse med utsikt over hele Oslo?

Blikkfangerne er store tilhengere av å ha alt som skjer i bryllupet på ett sted. Det er selvfølgelig mer praktisk for oss som fotografer og gir bildene en fin rød tråd gjennom hele dagen, men hovedsakelig er dette aller best for både dere og gjestene deres. Det gir ofte en mye mer avslappet atmosfære gjennom hele dagen, når dere først er på plass er det ikke lenger noe å tenke på annet enn å kose seg og nyte stemningen, istedetfor å ordne med transport fra sted til sted gjennom hele dagen.

På Stratos er det lett å arrangere alt på samme sted. I samme bygg finner dere Hotel Folketeateret, hvor dere kan gjøre dere klare og det er nok av rom til gjester som kommer langveisfra. Og hvor deilig er det ikke å bare ta heisen ned etter festen og deise ned i hotellsenga etter en lang bryllupsdag? (De har visstnok også Oslos beste hotellfrokost!)
Ellers er det flere andre hoteller i gåavstand fra Stratos, og ellers er det lett å komme seg både til festen og hjem igjen med offentlig transport.

Stratos har mulighet for vielse både ute på takterrassen og inne, og det gir en helt egen følelse å gifte seg på byens tak med utsikt langt utover Oslofjorden og alle sine nærmeste rundt seg.

 

Forskjellige bryllupspakker

Ingrid Wik Pettersen er kommersiell leder på Stratos og forteller at de har alt fra 5 til 10 bryllup på Stratos i løpet av året, resten av helgene er det andre arrangementer. Det gjelder å være tidlig ute om dere ønsker å booke bryllup på Stratos, da det er et populært lokale for mange typer arrangementer, og noen booker opp til 2 år i forveien.

Det er plass til hele 210 gjester, men ønsker dere en “klassisk” middag med runde bord er det ideelt med maksimalt 120 gjester. Men er man åpen for et mer utradisjonelt bryllup eller bare skal ha en skikkelig fest er det plass til mange fler!

Stratos har spesialtilpassede bryllupspakker utifra hva brudeparene ønsker, med alt fra enkel 3 retters med drikke til champagne og kanapéer og 5 retters middag, og kan også hjelpe brudeparene med DJ eller annen underholdning og pynting av lokalet.

Utenom ønskelig bevertning inkluderer alle bryllupspakkene følgende:

• Personell til arrangementet (hovmester, vertskap, servitør, bartender, rydd og garderobe, samt vakthold etter behov)

• Bord & stoler

• Hvite duker & tøyservietter 

• Standard dekketøy / servise og glass  

• Opprigg og klargjøring av lokalet

• Standard teknisk utstyr (lyd- & lysanlegg, scene & prosjektor / lerret)

• Rød løper ved inngangen 

• Bruk av vår 260m2 terrasse rundt toppetasjen 

• Eksklusiv bruk av hele lokalet 

* 5t prosjektledelse (bryllupsplanlegging)

 

 

Slik ser selskapslokalet ut

Dere kommer inn i Folketeaterpassasjen med yrende liv fra restauranter og utesteder og tar heisen opp 11 etasjer.

I 11. etasje finner dere en hall med garderobe og toaletter og inn til venstre en avrundet bar og barområde med store vinduer og utsikt over Youngstorget. Dette er et fint område å ha velkomstdrink og mingling ved dårlig vær og det er også her vielser arrangeres om de ikke er ute på taket. Her nede er også kjøkkenet.

Så går dere opp en rund trapp og her finner dere selve spise-/festsalen. Et stort rom med vinduer fra gulv til tak på begge langvegger, noe som gir nydelig naturlig lys og perfekte fotoforhold. Vinduene kan også åpnes helt for frisk luft på varme sommerdager. Salen er omringet av takterrasse rundt hele lokalet og ute på terrassen er det perfekt for mingling og også for utendørs vielse. Dere finner også en bar her oppe.

Etter maten gjøres lokalet klart til fest og forvandles til byens råeste utested med discokule, discolys og en scene for DJ eller annen underholdning.

Foto: Michaela Klouda

 

Praktiske opplysninger

  • Muligheter for opptil 210 gjester, men idéelt antall er rundt 100.

  • Ligger sentralt midt i byen med mange overnattingsmuligheter i umiddelbar nærhet.

  • Fantastisk utsikt over hele Oslo by.

  • Kan ha med egne kaker.

  • Mulighet for vielse både ute på takterrassen og innendørs.

  • Lyd- og lysanlegg og prosjektor og lerret er inkludert.

  • PA-anlegg med høytallere og mikrofon kan leies.

  • Festen må avsluttes senest 02.30.

  • Scene for underholdning.

 

 

Mine tips til bryllup på Stratos

- Utnytt stilen på lokalet til å ha et skikkelig gjennomført bryllup! Stratos er jo opprinnelig fra 30-tallet, og funkisstilen fungerer til mange forskjellige stiler. Hva med et Gatsby-inspirert bryllup med lekre kjoler inspirert av 20- og 30-tallet? Eller et stilrent, moderne og minimalistisk bryllup? Eller et skikkelig avslappet og rocka bryllup i “come as you are”-stil!

- Ha vielsen på takterrassen, det blir mindre stress å ha alt samme sted og dere får hele Oslo by som nydelig baktepper for seremonien.

- Benytt dere av scenen og bruk den til et kult band eller annen underholdning både under middagen og på kvelden.

- Det finnes veldig mange kule og urbane fotolokasjoner i området, så hvorfor ikke ta bryllupsbildene midt i byen?

- Ønsker dere allikevel mer grønt i bildene finnes det også flere parker i gåavstand fra lokalet.

- Ta solnedgangsbilder på takterrassen!

- Baren nede er perfekt til kakeservering og mingling etter middagen, så få personalet til å gjøre alt klart nede før middagen er ferdig, slik at dere unngår mye tid der det ikke skjer noe mellom middag og fest.

- Stratos er bygget for fest, så kjør på tidenes dansegulv og dans til stengetid!

 


Trenger du fotograf til ditt bryllup på Stratos?


 

Disclaimer: Dette innlegget er ikke sponset av Stratos.

Bryllup på Solastranden Gård

 Silhuettbilde tatt i solnedgang oppe på hemsen. Foto:  Eirik Halvorsen

Silhuettbilde tatt i solnedgang oppe på hemsen. Foto: Eirik Halvorsen

Solastranden Gård ligger ved foten av Solastranden. Dersom du planlegger bryllup i Stavanger/Jærenområdet er denne romantiske låven et solid alternativ. Med Solastranden et steinkast unna og eget kjøkken med flinke ansatte ligger det godt an for en flott bryllupsfest.


Skrevet av: Eirik Halvorsen


Vi i Blikkfangerne holder på med en artikkelserie om noen av de beste bryllupslokalene i Norge. Som bryllupsfotografer har vi vært mange steder i både inn- og utland og vi legger merke til hvilke steder som utmerker seg og hvilke lokaler vi gjerne ønsker å dra tilbake til fordi det har vært en flott opplevelse å være der både for brudeparet, gjestene og for oss fotografer.

Denne gangen er turen kommet til Solastranden Gård.

Siden 1958 har Årsvoldfamilien drevet med jordbruk og melkeproduksjon og i 2010 ble gården omrestaurert til et kurs- og selskapslokale. Fremdeles drevet av familien Årsvold, med fokus på matglede, gjestfrihet og kvalitet.

Det er mye glede og takknemlighet forbundet med bryllup på Solastranden Gård. Bare les tilbakemeldinger fra tidligere kunder så skjønner du fort at disse har en god del bryllupserfaring under beltet.


Sentral beliggenhet

Med Sola Flyplass som nærmeste nabo, stor parkeringsplass utforbi gården og fire hoteller innenfor en radius av 3 kilometer passer det med bryllupsfest på Solastranden for både lokale og tilreisende. 
Hva med et destinasjonsbryllup på en romantisk gård i vakre strandomgivelser hvis du bor i innlandet et sted? Bryllupskoordinator Maria Johansen, som jobber med organisering av bryllup på gården, ordner full pakke for deg om ønskelig.

 
 Vielse ute i hagen på Solastranden Gård fotografert av  Lillian Nordbø .

Vielse ute i hagen på Solastranden Gård fotografert av Lillian Nordbø.

"Nær stranden i landlige omgivelser kan drømmen om den perfekte bryllupsdag gå i oppfyllelse. Vi vet at rammene for ditt bryllup er viktig. Derfor legger vi stor vekt på trivelige omgivelser, en skreddersydd totalpakke, og godt samarbeid gjennom planleggingsprosessen. Låven har dere helt for dere selv, og uteområdet kan disponeres på sommerstid.
Med egen bryllupskoordinator på huset tilbyr vi god oppfølging gjennom planleggingsprosessen. Vi tilbyr praktisk tilrettelegging og oppfølging underveis for å sørge for at dagen blir så vellykket som mulig."
Sakset fra www.solastrandengaard.no
 


Populært lokale

Solastranden Gård har over 40 bryllup hvert år og er et såpass populært bryllupslokale at de har åpnet for fredagsbryllup.
Det er kanskje ikke så rart med tanke på at de har en stor entré med en bar og sittegrupper, eget kjøkken med kokker og servitører, en stor festsal med plass til opptil 200 spisegjester og en hems til å koble av på om det skulle behøves utover kvelden.

Nydelig bryllup med vielsen inne på Solastranden Gård. Foto: Michaela Klouda


Slik ser Solastranden Gård ut

Fra parkeringsplassen går du gjennom hagen og opp en trapp som leder til hovedinngangen med foajé og mingleområde. Rett frem er baren med alle rettigheter. 
Til høyre ligger Hønsehuset som ofte blir brukt som gaverom og kakebord. Over hønsehuset er det en hems med sofaer og godstoler med utsikt over hovedsalen hvor det dekkes bord til middag og fest. Hovedsalen har store vinduer og mye naturlig lys, noe som gjør stemningen lett og luftig.
Fra foajéen går det en trapp ned til graderobe og toaletter. Her er det også dør ut til et fint mingleområde med bord og stoler.
Hovedsalen har ei dør ut mot en stor balkong med utsikt over hagen, som kan brukes til vielser, aktiviteter, lek og moro.

 Lyst, luftig og romantisk i hovedsalen. Foto:  Åsmund Holien Mo

Lyst, luftig og romantisk i hovedsalen. Foto: Åsmund Holien Mo


Praktiske opplysninger

  • Mulighet for opptil 200 gjester. Ideelt antall: under 120 da det er maks antall for runde bord.
  • Solastranden Gård har ingen overnattingsmuligheter men har fire hoteller innen 3km rekkevidde.
  • Flott utsikt i landlige omgivelser med en kort spasertur til stranden.
  • Mat og drikke bestilles på gården, men selskapet kan ha med egne kaker. 
  • Mulighet for vielse både på stranden, i hagen og innendørs. 
  • Eget dansegulv. Solastranden Gård kan formidle kontakt med DJ og artister for musikk og lys.
  • PA-anlegg med høyttalere og mikrofon følger med lokalet.
  • Projektor og lerret fins i hovedsalen.
  • Festen må avsluttes og lokalet stenges kl 02:00.
  • Lokalet stilles disponibelt for pynting og rigg mellom kl. 10.00-12.00 samme dag. Leveranser, henting og bringing må skje innen disse tidspunktene.
  • Gratis parkering.
  • Gratis Wifi.

Foto: Eirik Halvorsen


Mine tips til bryllup på Solastranden Gård

Jeg har fotografert mange bryllup på Solastranden Gård. Basert på mine erfaringer ønsker jeg å dele mine beste tips med dere: 

- Ha vielsen ute på den fine gressplenen utenfor. Den passer også fint til å ha boccia, croquet, kubb eller andre morsomme aktiviteter. Tilby gjestene noe å spise og drikke før middagen starter. 

- Book to hotellrom suiter på samme hotell og ha forberedelsene deres der før vielsen. Alternativt vil jeg anbefale Brødrene Fevangs Barberstue og Aprés frisør i Stavanger som bare er en 10 minutters kjøretur unna gården.

- Sola Ruinkirke er en visuelt fin kirke med nydelig arkitektur som ligger i nærmest gåavstand fra Solastranden.

- Lei inn litt ekstra lys til dansegulvet. Det skaper stemning og gir ekstra kule bilder fra dansegulvet. Få tak i et lydanlegg som ikke bare spiller høy musikk, men har god lydkvalitet.

- Solastranden Gård har mange fine lokasjoner til portrettfotografering av brudeparet i umiddelbar nærhet. Like ved ligger en rustikk garasje med vegger av bølgeblikk, og om man fortsetter forbi den er man bokstavelig talt midt på stranda. Stråkledde sanddyner er det eneste som skiller havet fra gården. Videre nedover grusveien går man først forbi vakre enger før man kommer til Regestranden hvor det er litt mer svaberg enn Solastranden. Vil du derimot ha bryllupsbilder fra mer skoglige omgivelser ligger det en skog 1 minutt med bil, eller en kort spasertur sør for gården.

- Utnytt solnedgangen! Solastranden har ofte spektakulære solnedganger. Jeg anbefaler dere å sette av litt tid på kvelden til å ta noen bilder rett før sola går ned. Disse bildene i det fine kveldslyset kan fort bli de bildene dere verdsetter høyest i løpet av dagen. Lyset er finere og mykere på kvelden enn midt på dagen og kanskje slapper dere mer av og vil sette pris på en liten pustepause hvor dere bare kan være litt sammen og la inntrykkene synke inn.


Vil du booke fotograf til bryllupet ditt på Solastranded Gård? 


Bryllup på Hotell Jeløy Radio

 Foto:  Jan Ivar Vik

Hotell Jeløy Radio er et hotell- og konferansesenter like utenfor Moss. Dersom du planlegger bryllup i Østfold eller er på jakt etter et bryllupslokale i nærheten av Oslo bør du absolutt sjekke ut denne funkisperlen ved Oslofjorden. Den gamle radiostasjonen fra 1930 huser i dag moderne kurs- og konferansefasiliteter, en flott restaurant og trivelige selskapslokaler. 


Skrevet av Jan Ivar Vik


Vi i Blikkfangerne holder på med en artikkelserie om noen av de beste bryllupslokalene i Norge. Som bryllupsfotografer har vi vært mange steder i både inn- og utland og vi legger merke til hvilke steder som utmerker seg og hvilke lokaler vi gjerne ønsker å dra tilbake til fordi det har vært en flott opplevelse å være der både for brudeparet, gjestene og for oss fotografer.

Denne gangen er turen kommet til Hotell Jeløy Radio.

Den tidligere radiostasjonen åpnet som hotell- og konferansesenter i 1997. Jeløy Radio har med andre ord lang erfaring med å legge til rette for små og store selskaper og velger dere Jeløy Radio som selskapslokale er bryllupet deres i trygge hender. De ansatte er utrolig hyggelige, servicen er upåklagelig og maten er utsøkt.

Dette gjenspeiles også i de gode tilbakemeldingene fra gjestene. I skrivende stund finnes det rundt 80 tilbakemeldinger om Jeløy Radio på Facebook og TripAdvisor. Her får hotellet jevnt over 5 stjerner og hele 97% av de besøkende har gitt karakteren ypperlig eller svært bra på TripAdvisor. Det er gode skussmål. 

 

Alt på ett sted

Etter å ha fotografert hundrevis av bryllup ser jeg en klar trend:

Det er ofte mye bedre stemning og en mer avslappet atmosfære i de bryllupene hvor man har forberedelser, vielse, fest og overnatting på samme sted. Når brudeparet og gjestene slipper å tenke på logistikk, kjøring fra A til B og slipper å være bekymret for trafikk, forsinkelser og tidsskjemaer kan man bare senke skuldrene og nyte hvert sekund. Det er egentlig ikke noe hokus pokus, det handler bare om å legge til rette for at dere skal kunne nyte dagen fullt ut.

På Jeløy Radio har dere alt på ett sted. 

Her er festlokale, restaurant, mulighet for vielse både innendørs og utendørs og ikke minst hotell på stedet. I 2014 åpnet kirkene i Moss og Jeløy muligheten for utendørs vielser. Det betyr at det også er fullt mulig å ha en kirkelig vielse på Jeløy Radio, enten i hagen, på stranden eller innendørs. 

 

- anbefaler å booke tidlig

Jeg tok en liten prat med Kirsti Albert som er hotelldirektør ved Jeløy Radio. Hun forteller at de har rundt 20 bryllup på Jeløy Radio hvert år. Hun anbefaler brudepar å booke lokale minst ett år i forveien, og gjerne enda tidligere.

Hva er det som gjør Jeløy Radio så unikt? 

 - Vi har vakre, romantiske omgivelser, omgitt av himmel og hav. Og ikke minst spennende, moderne arkitektur og design, sier hun. 

- Vi har også muligheter for at brudepar kan reservere fasilitetene eksklusivt, som gir en «privat» ramme rundt den store dagen. Gjestene våre skal få oppleve et hotell i «særklasse» der design, kunst og arkitektur er viktige ingredienser. Vi ønsker at et opphold på Jeløy Radio skal preges av vakre og inspirerende omgivelser, deilig mat og en munter og vennlig atmosfære, forteller Kirsti Albert.

 

Tre dager til ende

Her kan dere faktisk ha bryllupsfeiring hele helgen om dere ønsker det.

Hvorfor ikke invitere til BBQ-fest kvelden før bryllupet hvor alle kan møtes og bli litt kjent i en avslappet atmosfære med grilling i hagen eller på stranden? Alle som ønsker det overnatter på hotellet. Når selve bryllupsdagen kommer har alle gjestene rukket å bli litt kjent og det er den perfekte rammen for en vellykket bryllupsfest som vil bli husket i lang tid. Bryllupshelgen rundes av på søndagen med en rolig frokost/lunsj før alle drar hver til sitt.

 

Slik ser selskapslokalet ut

Selve festlokalet på Jeløy Radio kan best beskrives på denne måten:

Når du går opp trappen og inn hovedinngangen passerer du toalettene før du kommer inn i en stor hall og resepsjon. Det er som regel denne delen som gjøres om til dansegulv senere på kvelden.

Til høyre har du restauranten og kjøkkenet. Restauranten er fantastisk lys og fin og er kanskje blant de festlokalene i landet med mest naturlig lys tilgjengelig hvor tre av de fire veggene er dekket av store vinduer. Her er det masse vinduer som sørger for et flatterende lys på både brudepar og gjester, perfekt for deg som ønsker "lyse og luftige" bilder fra middagen. Det er også direkte utgang til en terrasse herfra. Perfekt sted å strekke på beina under middagen, med utsikt mot sjøen. 

Går du videre fra hallen rett frem kommer du til en smal gang med konferanserom på begge sider før du kommer til bar/peisestue/lounge. Her finner du også en rekke sofa-sittegrupper og utgang til en annen terrasse. Tradisjonelt pleier bryllupskaken å bli servert i denne delen av lokalet. 

Helt i enden av Jeløy Radio finner du et stort konferanserom med fantastisk utsikt. Ofte blir dette rommet brukt til gavebord. 

Foto: Moment Studio

 

Praktiske opplysninger

  • Muligheter for 10 til 140 bryllupsgjester. Ideelt antall: 70-90.
  • Gode overnattingsmuligheter. Hotellet har 75 senger fordelt på 7 enkeltrom og 34 dobeltrom.
  • Det er muligheter for at brud og brudgom kan gjøre seg klare på hotellet.
  • Fantastisk utsikt mot sjøen og bare noen få hundre meter til stranden.
  • Fine turmuligheter på Jeløy for de som ønsker å ta seg en tur dagen før eller dagen etter bryllupet. 
  • Mat og drikke bestilles på Jeløy Radio, men selskapet kan ha med egne kaker. 
  • Mulighet for vielse både på stranden, i hagen og innendørs. 
  • Det finnes eget dansegulv, og Jeløy Radio kan formidle kontakt med DJ for musikk og lys.
  • PA-anlegg med høytallere og mikrofon kan leies. 
  • Projektor finnes i tilstøtende rom. Det finnes også en 65" TV på hjul som kan benyttes. 
  • Festen må avsluttes senest 02.30.
  • Tidspunkt for når man kan starte pyntingen avhenger av tidligere selskaper på stedet. 
  • Det er mulig å reservere hele hotellet eksklusivt til bryllupsfeiring hvis ønskelig. 
  • Gratis parkering og lademulighet for EL-biler. 
  • Fri WiFi.

 

 

Mine tips til bryllup på Jeløy Radio

Jeg har fotografert mange bryllup på Jeløy Radio. Basert på mine erfaringer ønsker jeg å dele mine beste tips med dere: 

- Utnytt muligheten til å ha alt på ett sted, både forberedelser om morgenen, vielsen, festen og inviter gjestene til å overnatte på hotellet slik at dere kan holde festen gående så lenge dere ønsker. Det skaper en unik og stressfri atmosfære. 

- Lei inn litt ekstra lys til dansegulvet. Det skaper stemning og gir ekstra kule bilder fra dansegulvet. Få tak i et lydanlegg som ikke bare spiller høy musikk, men har god lydkvalitet.

- Bruk den fine gressplenen utenfor til boccia, croquet, kubb eller andre morsomme aktiviteter som gjestene kan kose seg med mens brudeparet fotograferes - eller i en pause i middagen. Tilby gjestene noe å spise og drikke før middagen starter. 

- Jeløy Radio byr på mange fine locations hvor man kan ta bryllupsbildene. På plenen utenfor har man parkomgivelser med trær og grønt i bakgrunnen. Det er også fullt mulig å ta bilder i retning sjøen hvor man kan få med himmel og de gamle radiomastene. Følger man grusvegen fra hotellbygningen ned mot sjøen kommer man til Hesteberget med flotte svaberg som kan være fine omgivelser for bryllupsbildene deres. Lengre vestover har man en lang strand tilgjengelig om man heller ønsker det. Ønsker dere et gruppebilde av alle gjestene i selskapet er trappen ved hovedinngangen perfekt. Det kan gjøres rett før middagen når alle gjestene er samlet. 

- Utnytt solnedgangen! Jeløy har ofte spektakulære solnedganger. Jeg anbefaler dere å sette av litt tid på kvelden til å ta noen bilder rett før sola går ned. Disse bildene i det fine kveldslyset kan fort bli de bildene dere verdsetter høyest i løpet av dagen. Lyset er finere og mykere på kvelden enn midt på dagen og kanskje slapper dere mer av og vil sette pris på en liten pustepause hvor dere bare kan være litt sammen og la inntrykkene synke inn.

 


Trenger du fotograf til ditt bryllup på Jeløy Radio?


 

Disclaimer: Dette innlegget er ikke sponset av Jeløy Radio. 

Tips til bryllupsplanleggingen fra Brudepikene

Ann Kristin Nissen og Jeanette Lilleås i Brudepikene har vært profesjonelle bryllupsarrangører siden 2002 og har hjulpet hundrevis av brudepar med å planlegge sine drømmebryllup. Vi tok en prat med dem for å høre hvilke råd de pleier å gi til sine kunder. 

10 ting bryllupsfotografen deres skulle ønske dere visste (men kanskje ikke tør å fortelle dere)



1. Pinterest er bra, men alt med måte!

Få steder tilbyr så mye fantastisk bryllupsinspirasjon som Pinterest. Blant havet av perfekte dekkede bord, antikke fuglebur og regnbuefargede roser, eller magasinverdige portretter tatt på italienske balkonger eller fjelltopper i Montana, er det lett å bli oppslukt.

Bruk Pinterest til å drømme deg vekk og finne inspirasjon! Men ikke send oss en Pinterest-tavle med hundreogsyttifire portretter du vil vi skal kopiere. Da får vi lyst å løpe i motsatt retning!

Vi vil fange deres dag på unikt vis, akkurat som den fortjener. Sjansen er stor for at dere elsker bildene til nettopp deres fotograf – det var vel derfor dere booket dem? La fotografen gjøre det han/hun kan best, uten å be dem kopiere andre fotografers arbeid. Hvem vet, kanskje ender nettopp dine bryllupsportretter på Pinterest’s topplister! 

 

2. Vi trenger ikke en liste over alle bildene som skal tas

Å få en liste over hvilke familieportretter dere ønsker dere, er midt i blinken. Men vi trenger ikke en liste over hundrevis av andre bilder som bryllupsmagasiner og blogger forteller deg at du «må» ha.

Selvfølgelig kommer vi til å ta bilde av brudekjolen din, og ingen fotograf trenger å jobbe fra en liste for å huske å fange det første kysset. Litt av vitsen med å booke en erfaren fotograf, er å kunne senke skuldrene og vite at vi vet nøyaktig hva vi gjør. La oss gjøre jobben vår, så godt vi bare kan, og la listen ligge igjen hjemme. 

 

 3. Vi har vært i flere bryllup enn de fleste – bruk oss!

Som bryllupsfotografer sitter vi på mye kunnskap om hva som skal til for å få en bryllupsdag til å gå på skinner. Bruk den kunnskapen! Spør oss til råds før du låser inn alle tidspunktene for dagen. La oss få komme med innspill til hvor lang tid dere bør beregne på forberedelsene, eller når på dagen dere bør sette av tid til bryllupsportretter.

Vårt mål er at bryllupsdagen deres skal bli så fantastisk som mulig, så la oss hjelpe dere der vi kan!

 
 

4. Perfekte bryllup finnes ikke, og kjolen din kommer til å bli skitten

Jeg vet dere vil ha en drømmedag. Men når man kombinerer de enorme forventningene, utfordrende familiedynamikker, uventede værforhold og alle andre bryllupsdag-variabler som finnes, så er det sannsynlig at enkelte ting ikke vil gå akkurat som dere har planlagt. Omfavn det!

Hva så om blomstene kom i feil nyanse av lilla, eller kjolekanten din blir litt skitten under fotograferingen. Jeg kan love deg at dere får en mye, mye finere dag dersom dere senker skuldrene og lar dagen utfolde seg uten å bli fortvilet.

Vil du ikke heller se tilbake på fantastiske minner (og fantastiske bilder), heller enn å bekymre deg for om kjolekanten fikk litt grønske på seg da dere tok (de Pinterest-verdige) portrettene deres i enga ved solnedgang? Den må nok på rens etter bryllupet uansett, så slapp av, spark av deg skoene, og løp barbeint gjennom vått gress med kjærligheten i ditt liv. 

 

5. Hvis dere gir oss mat, kommer vi til å elske dere for alltid

Som bryllupsfotografer, jobber vi gjerne både ti, tolv og fjorten timer i strekk. Når gjestene endelig settes ned for bryllupsmiddag, har vi mest sannsynlig allerede vært på beina i seks, syv timer. VI. ER. SULTNE.

Når vi må sitte og se på gjestene gomle i seg biff og poteter, og brudeparet har glemt å sørge for at vi også får mat, får vi lyst å gråte. Man kan bare spise så mange muslibarer på én dag før man blir gal. Gi oss mat, så vi er på vårt beste og kan bruke resten av kvelden på å ta enda flere fantastiske bilder for dere!

 
 

6. Når vi leverer bildene deres og aldri hører fra dere igjen, spiller vi triste kjærlighetssanger resten av uka

Her er en liten hemmelighet: de fleste av oss er bryllupsfotografer fordi vi genuint elsker det. Hadde det vært penger som drev oss, ville vi vært ute av bransjen for årevis siden.

Vi drives av vår kjærlighet til faget, og vår kjærlighet til alle brudeparene som velger å legge tilliten sin i våre hender! Når vi har brukt ukevis på å perfeksjonere hvert eneste bilde, og vi sender galleriet deres avgårde, sitter vi og biter negler resten av dagen i forventningsfull påvente av reaksjonen deres.

Vi elsker bildene deres, og vi håper dere gjør det samme! Så når det går både en, to og fem dager uten at vi hører fra dere, får vi lyst å spille Adele-sanger på anlegget, spise iskrem rett fra boksen og sørge.

Dersom dere elsker bildene deres; fortell det til oss! Send oss en tekstmelding, et kjærlighetsbrev, en limerick, eller bare et smilefjes på Facebook. DA blir vi glade, da! 

 

 

7. Når brudepar krediterer oss på Facebook, får vi lyst å juble…

Vi ELSKER når du deler bildene dine på Facebook og Instagram. Det gir oss en selvtillittsboost, for da vet vi at du liker dem! (Spesielt om du aldri sendte oss noen limerick).

Men vi elsker det enda mer hvis du tar de ekstra to sekundene til å kreditere oss. Det tar ikke lange stunden, men for oss kan det bety en stor forskjell. Fornøyde brudepar som deler bildene våre er bare god markedsføring dersom folk vet hvilken fotograf de skal kontakte!

 

8. …Men når du putter Instagram-filtre på bildene våre, vil vi gråte til Adele igjen

Vi bruker masse tid på å perfeksjonere bildene vi leverer.

Fargene skal være riktige, hudtonene skal være flatterende, og redigeringen vår er en slags signatur. Det skiller vårt arbeid ut fra alle andre sitt, og vi har ofte brukt årevis på å utvikle vår egen stil!

Når du putter på et Instagram-filter som plutselig får de vakre, rene fargetonene til å se ut som bildet er tatt i en sykehus-kjeller, blir vi lei oss. (Dessuten er det høy sannsynlighet for at du bryter Copyright-avtalen fra kontrakten din).

 

 

9. Book oss på bakgrunn av mer enn bare pris

Selvfølgelig har vi alle budsjetter å forholde oss til.

Når det kommer til valg av fotograf, kan prisene variere stort. Det er lett å la seg friste av en god deal når selverklært landskapsfotograf, gamle grandonkel Fredrik, tilbyr seg å fotografere for et par tusenlapper og en kasse øl.

Men husk at bildene skal vare for alltid. Book en fotograf basert på budsjett, men ikke bare budsjett! Pass på at den du ender opp med er en du stoler på, trives med, og at du liker stilen deres. Hvis ikke ender du bare opp med å sende dem Pinterest-tavler med masse bilder tatt av andre fotografer igjen, og i så fall vil jeg henvise deg tilbake til punkt 1. 

 

10. Rom ble ikke bygget på en dag – gi oss tid til å lage magi for dere

Det er ingenting vi vil mer enn å ta de aller beste bildene vi noensinne har tatt, for akkurat dere to. Hver eneste gang vi går på jobb, vil vi levere noe bedre enn forrige gang! Men – dersom dere virkelig verdsetter den verdien som ligger i fantastiske bilder, gi oss tid. Magi kan ikke skapes på ti minutter!

Hør med oss hva som skal til for at bryllupsbildene deres blir så fantastiske som mulig. Kanskje det betyr å gi oss en halvtime ekstra til portrettene, eller utvide fra halvdagsfotografering til heldagsfotografering. Jeg lover at det er verdt det! 

 

Skrevet av Ine Andrea Ertvaag, Petrichor & Pine


Derfor bør dere investere i et bryllupsalbum!

Hvis dere allerede har booket fotograf til den store dagen og hatt et møte sammen (eller om dere allerede er gift), så har kanskje fotografen deres nevnt at de også tilbyr album etter bryllupet. Det kan kanskje virke som mye penger når dere allerede har investert i en fotograf som skal være med dere hele dagen, i tillegg til alt annet kostbart i forbindelse med bryllupet.

Hvis dere sitter på gjerdet og er usikre på om dere skal bestille album, så les videre!


Skrevet av: Michaela Klouda


 

Trenger dere et bryllupsalbum?

Vel, det å trenge noe og det å ha lyst på noe er to forskjellige ting, men egentlig er svaret ja på begge.

Dere har garantert lagt ned mye tid og energi på å planlegge bryllupet og hver minste lille detalj. Bryllupet er over og dere har fått bildene fra fotografen og dere elsker å se tilbake på alle de fantastiske bildene og øyeblikkene. Er det ikke litt synd at bildene bare skal bli liggende på datamaskinen eller mobilen?
Det er en helt annen følelse å sette seg ned med en stor tung bok i fanget, designet slik at alle bildene kommer til sin fulle rett, på tykt og lekkert papir.
Minnene vil strømme tilbake hver gang dere åpner boken, enten det bare er dere to eller sammen med venner og familie, og hva er vel bedre til å fortelle hele historien om dagen deres fra start til slutt enn en bok?

I tillegg er en slik bok noe som vil vare i alle år og gi glede ikke bare til dere, men til mange generasjoner fremover. Rett og slett et skikkelig arvestykke.

 

Kan vi ikke bare lage bryllupsalbum selv?

Jo, absolutt! Det finnes massevis av billige steder på nett hvor dere kan bestille album selv, men som med alt annet her i livet så får man det man betaler for. 

Bestiller dere album fra fotografen deres får dere et profesjonelt designet album som er håndlaget i topp kvalitet, med livstidsgaranti. Det kan ikke sammenlignes med det å legge bildene inn i en forhåndsgenerert mal på nettet, og få tilbake et album hvor fargene ikke stemmer eller hvor papiret er i billig kvalitet.
Ved å la fotografen ordne dette for dere slipper dere også å tenke noe mer på det før dere plutselig sitter der med en nydelig bok i fanget, og da vil dere garantert ikke angre!

 

Hvorfor koster det såpass mye for et bryllupsalbum?

Kvalitet koster, det gjelder ikke bare når det kommer til bryllup.
Dere betaler for et håndlaget produkt, og råvarer av ypperste kvalitet, og det er dessverre ikke billig. I tillegg betaler dere fotografen for tiden det tar å designe et personlig album tilpasset til akkurat dere og deres bryllup.

De aller fleste fotografer som tilbyr album har et godt utvalg av forskjellige typer bøker, forskjellige type omslag og papirkvaliteter og størrelser. Dette gjør at dere helt sikkert kan finne en type album som passer dere smak, og ikke minst budsjett.

 

Holder det ikke å ha bildene lagret på datamaskinen?

Det er helt topp å ha bildene digitalt og alltid ha tilgang på dem via datamaskin eller telefon. 
Men så blir bildene liggende på harddisken i mange, mange år, og plutselig blir datamaskinen stjålet eller ødelagt, og bildene blir borte.

Ingen vet heller hvordan teknologien utvikler seg, kanskje barnebarna deres aldri får sett bildene av dere to som ungt og vakkert brudepar, fordi den type bildefiler ikke lenger kan leses av fremtidige datamaskiner?

En bok vil aldri gå av moten og vil kunne vare for alltid om den blir godt tatt vare på.

 

Vi har ikke råd til album akkurat nå

Det er ikke sånn at dere MÅ bestille album samme dagen som dere får ferdige bilder fra fotografen. En profesjonell fotograf tar vare på bildene deres i flere år (det står ofte i kontrakten hvor lenge) og kan lage album til dere når som helst. Mange brudepar bestiller album flere år etter bryllupet.

Det kan også være en skikkelig fin gave å gi hverandre på en bryllupsdag, som for eksempel papirbryllupsdag et år etter bryllupet.
Eller kanskje dere har gavmilde foreldre som har lyst til å gi dere dette som gave?

Et tips til brudepar som har alt og ikke vet helt hva de skal ønske seg til bryllupet er å ønske seg gavekort hos fotografen! Det kan brukes på album etter bryllupet, takkekort, forstørrelser eller til å betale deler av fotograferingen.

Om dere har vært så heldige å få økonomisk hjelp av foreldre eller andre til å arrangere bryllupet, kan det også være en veldig fin gave å gi et album som en takk.

Summa summarum, ikke la bildene deres bli liggende og «støve» på en harddisk, la de skinne på lekkert papir, enten det er et album eller i form av bilder på veggen. Vi lover at det vil gi dere mye mer glede av bryllupsbildene!


Gode råd fra bryllupsplanlegger Karianne Elise Storvik

 Foto: Henrik Beckheim

Foto: Henrik Beckheim

Vi har snakket med Karianne Elise Storvik. Hun har planlagt og vært delaktig i mer enn 1000 bryllup og events og vet hva hun snakker om. Her er hennes beste tips til kommende brudepar. 


Skrevet av: Jan Ivar Vik


Hva er det beste rådet du kan gi til par som planlegger bryllup?

- Det beste rådet jeg kan gi vordende ektepar er å huske at det aller viktigste er kjærligheten mellom dere. At den kjærligheten er så sterk at dere ønsker å velge hverandre, hver eneste dag resten av livet.

Karianne mener det er det største, vanskeligste og mest private løfte man kan gi et annet menneske.

 Foto: Henrik Beckheim

Foto: Henrik Beckheim

- Og nettopp derfor bør dere ha fokuset på det løftet. At løftet får være så viktig at det kunne vært nok å gi det til din forlovede, under dyna, grytidlig en tirsdag, i den slitte pysjen, med soverusk i øynene og håret til alle kanter. Uten noe mer som ramme rundt enn en hverdag som applaus. For etter bryllupet er det det dere skal gjøre. Velge hverandre - hver dag - uansett. Alt annet rundt er staffasje og detaljer, sier Karianne. 

Hun synes det er viktig at brudeparet tør å være ærlige med seg selv gjennom planleggingen. 

- Hvem er "vi"? Oss to sammen? Hva trenger vi for å få en minneverdig feiring? Ikke la dere styre av foreldre, forlovere, venner eller søsken. Det er deres ønsker som skal være i fokus. Ikke la bryllupet bli et sosialstatus-jag, eller et materialistisk jag etter det "mest perfekte". Det er veldig lett å føle at man skal fundamentere hele sin eksistens i de 24 timene bryllupsdagen er. Hold fokus på det som er viktig for dere, sett bort eller velg bort resten.

Hvordan finner man de beste leverandørene til bryllupet? 

- Det er uhyre viktig å kvalitetssikre leverandørene sine. Bryllupsplanleggere har ofte særskilt kompetanse og kan hjelpe dere med å finne de dyktigste og rette leverandørene for dere. Det lønner seg å sjekke referanser, og se på tidligere arbeid, samt å vite litt om leverandørens reelle kompetanse. Selvlært er ikke alltid vellært. En brilliant naturfotograf er ikke nødvendigvis en utmerket bryllupsfotograf. Velg kompetente, erfarne fagfolk, som brenner for bryllup. Bruk en bryllupsplanlegger om du er usikker eller trenger input.

 
Velg kompetente, erfarne fagfolk, som brenner for bryllup.
— Karianne Elise Storvik
 

Hva er ditt råd til brudepar som er opptatt av å holde budsjettet?

- Tenk økonomi med en gang. Ha en åpen og ærlig prat om budsjettet. Hva har vi? Hva er vi komfortable med å bruke, hvor langt er vi villige til å strekke oss? Det er ikke nødvendigvis den beste starten på et ekteskap å refinansiere huslånet fordi man ønsker et stort fyrverkeri i bryllupet sitt.

- Sett opp et realistisk budsjett. Hva får vi for de pengene vi har? Hva er det viktigste? Jeg setter alltid av tid til å jobbe med budsjett med mine brudepar. Det er styringsverktøyet. Økonomien skal ikke gi klump i magen. Ikke vurder leverandører du ikke har råd til. Det er vel og bra å bruke ressurser i familien, men pass på å ikke bruk opp de rundt dere. Det er ikke gøy å vaske kopper i bunad, rydde glass til 03 på natta, eller sitte alene med å pakke opp gaver med et berg av gaver så stort at den eneste du snakker med i løpet av kvelden er hybelkaninen under gavebordet. Små oppgaver er ok å delegere, men ha heller et mindre bryllup og la gjestene være gjester.

 Foto: Camilla Andersen

Foto: Camilla Andersen

Hvor viktig er det å ha en god kjøreplan? 

- Det spiller ingen rolle hvor flott designet er, eller hvor søte skoene deres er, eller hvor fin lyssettingen er om timingen svikter. En strømlinjeformet gjennomføring av dagen er det aller største kvalitetstegnet på en bryllupsdag. At alle kommer og går når de skal, at kirkedørene lukkes etter at bruden er kommet inn så fotografen får best bilder av bruden på vei opp kirkegulvet, at det er folk på lokalet så gjestene blir godt mottatt og blir tatt hånd om mens brudeparet er på fotografering. 

- En god kjøreplan under middagen så ikke maten blir kald og gjestene hverken for tørste eller for fulle. Disse usynlige tingene er det absolutt viktigste i jobben jeg gjør. Så jeg anbefaler på det varmeste og ha en koordinator/bryllupsplanlegger som kjenner faget sitt og dere så godt at vedkommende sømløst kan gjennomføre dagen slik dere drømmer om.

Du finner Karianne Elise Storvik på Facebook-siden hennes.


11 måter å garantere god stemning i bryllupet

 Foto: Vegard Giskehaug

Foto: Vegard Giskehaug

Den gule sangen… nei, ikke den rosa. Den gule! Bestemor har byttet ut ditt søskenbarn sitt navn med ditt i den gule sangen hvor teksten er skrevet til å nesten stemme med melodien til “Gøy På Landet”. Bestemor og tante stemmer ekstra hardt i, litt for lyst for alle oss andre som ender opp med å bare mumle med fordi vi ikke helt får rytmen i ordene til å gå opp med melodien.


Skrevet av Eirik Halvorsen


Far har lagd et slideshow med bilder i kronologisk rekkefølge fra du var født og frem til nå med alt for mange bilder, og han forteller litt for lange historier om hvert bilde slik at de fire-fem personene som er mest tissetrengt holder på å forgå.

Toastmasteren sa litt tidligere på kvelden at de som ville holde en tale bare skulle komme og skrive seg opp på lista, og han sa det nettopp en gang til som om bryllupet ditt er en open mic-kveld på en brun pub. 

Programmet sklidde ut, pausene ble for lange fordi alle skulle på do samtidig og halvparten måtte få i seg en sigg før neste seksjon for de fryktet at den ville bli minst like lang som den forrige. Kakeskjæringen skjedde etter midnatt og mange av gjestene var så beruset at veldig lite av de alt for mange kakene ble i det hele tatt spist. Dansegulvet stod tomt fordi folk satt rundt bordene og tviholdt på kaffekoppen for å prøve å holde seg våkne.

Hvorfor ble ikke bryllupet den festen du håpte det skulle bli? 

Dette er skrevet litt i overkant dramatisk men mange av oss i Blikkfangerne opplever mye av dette når vi fotograferer bryllup. Bryllup har en slags automatikk eller en standard setting som det er lett å havne i om det ikke blir planlagt skikkelig.

For eksempel hvis du lar deler av dagen stå åpen i planlegginga di så kommer de åpne stedene til å bli fylt med denne standard settingen: 

  • Hvis du ikke sier i fra til toastmasteren hvor mange eller hvor lange taler som er tillatt i ditt bryllup så blir det open mic-kveld.
  • Hvis du ikke planlegger musikk/band så kommer vennene dine til å skifte sanger midt i andre sanger på Spotify-lista fordi de heller vil høre sin sang.
  • Hvis du ikke planlegger hva som skal skje i vielsen kommer noen til å lese det samme bibelverset som i alle andre bryllup.

Her er 11 gode tips for å planlegge et livlig og løssluppent bryllup:

1. Legg forberedelser, vielse og fest til samme område. 

Unngå unødvendig kjøring og masse logistikk. Det vil gjøre bryllupsdagen mye mer avslappet fordi det er ikke en haug med gjester i mange forskjellige biler som skal kjøre fra sted til sted, finne parkering, ordne med hvem som skal være edru for å kunne kjøre hjem. Det er også veldig herlig for alle som er involvert at alt er på samme sted. Mindre logistikkproblemer, tidspunkter er lettere å nå fordi man bare skal spasere rett bort og dagen vil kanskje føles litt mer helhetlig.

2. Ha vielsen utendørs eller et annet sted enn kirken. 

Unitarforbundet og Humanetisk Forbund foretar vielser ute på lokasjonen hvor bryllupet finner sted. Du kan også ha kirkelig vigsel utendørs dersom man søker til bispekontoret først. Hva med vielse på et hotell, ute på en øy eller hjemme i hagen til mor og far? Det er også noe som kan gjøre bryllupet ditt mer unikt.

 Hva med en vielse ute på svaberget? Finn en prest som kan vie dere ute. Foto:  Jan Ivar Vik

Hva med en vielse ute på svaberget? Finn en prest som kan vie dere ute. Foto: Jan Ivar Vik

 Ingenting slår en vakker sommerdag ute. Vi elsker brudepar som tør å satse på utendørs vielse! Foto:  Tone Tvedt

Ingenting slår en vakker sommerdag ute. Vi elsker brudepar som tør å satse på utendørs vielse! Foto: Tone Tvedt

 Vielse og fest i hagen til mor og far. Foto:  Eirik Halvorsen

Vielse og fest i hagen til mor og far. Foto: Eirik Halvorsen

 Vielse i en skog? Ja takk! Humanistisk vielse. Foto:  Eirik Halvorsen

Vielse i en skog? Ja takk! Humanistisk vielse. Foto: Eirik Halvorsen

3. Unngå bordplassering og skipp faste plasser. 

De fleste som har giftet seg vet hvor utrolig vanskelig det er å finne den perfekte bordplasseringen. Hva med å la gjester sette seg der de vil? Runde bord er ofte mye mer sosialt enn langbord og om gjestene får sette seg fritt er det mye større sjanse for bedre stemning, pluss at dere slipper å løse den uløselige bordplassering-kabalen da!

 Runde bord skaper en mer sosial stemning. Foto:  Jan Ivar Vik

Runde bord skaper en mer sosial stemning. Foto: Jan Ivar Vik

 Café-stil med buffet og frie sitteplasser i hagen. Foto:  Eirik Halvorsen

Café-stil med buffet og frie sitteplasser i hagen. Foto: Eirik Halvorsen

4. Unngå treretteren. 

Kjør buffet, grillbuffet, tapas, sharing. Hør med kjøkkenet der dere ønsker å ha bryllupsfesten om de kan diske opp med en deilig buffet. Eller kontakt et lokalt catering-firma som lager og leverer mat. I en buffet er det mye forskjellig og ikke minst er det forhåpentlig noe som alle liker å spise. Mer sosialt, mer bevegelse i folkemengden og ofte billigere da dere sparer penger på servitører og flere kokker til å dandere mat på tallerkner.

 Buffet er alltid en vinner. Foto:  Vegard Giskehaug

Buffet er alltid en vinner. Foto: Vegard Giskehaug

 Bestill en kokk til å komme og grille. Foto:  Jan Ivar Vik

Bestill en kokk til å komme og grille. Foto: Jan Ivar Vik

 Hvem sier at du ikke kan ha pizza i bryllupet ditt? Foto:  Eirik Halvorsen

Hvem sier at du ikke kan ha pizza i bryllupet ditt? Foto: Eirik Halvorsen

 Eller hva med en sharing-meny? Foto:  Eirik Halvorsen

Eller hva med en sharing-meny? Foto: Eirik Halvorsen

5. Inviter flere venner enn folk i slekta du ellers ikke har noe kontakt med.

Altså, det er til syvende og sist deres bryllup. Sørg for at gjestene dere inviterer er folk som betyr noe for dere og som dere har kontakt med. Det er dere som sitter igjen med regningen. Trenger en gammel nabo du ikke har snakket med siden barneskolen eller søskenbarnet som du ikke kjenner så godt egentlig å bli invitert? Det kan være mye synsing og meninger rundt dette, spesielt fra foreldre og familien, så pass på å gjøre det som kjennes best ut for dere selv. 

 Inviter gode venner og familiemedlemmer du kjenner godt så legger du grunnlaget for en bra fest. Foto:  Tone Tvedt

Inviter gode venner og familiemedlemmer du kjenner godt så legger du grunnlaget for en bra fest. Foto: Tone Tvedt

6. Ha en avslutning på kvelden. 

Planlegg et tidspunkt hvor det offisielle programmet slutter hvor eldre gjester kan reise hjem. Det kan feks markeres med stjerneskudd, og så kan festen fortsette etterpå. Det gir også en mulighet for eventuelle andre som ønsker å dra hjem dersom det er små barn med i bildet for eksempel. I tillegg kan det bli veldig fine bilder av det også da. Just sayin’ ;)

 Sparkler exit er veldig vanlig i England og USA. Hvem sier at du ikke kan ha det i ditt eget bryllup? Foto:  Eirik Halvorsen

Sparkler exit er veldig vanlig i England og USA. Hvem sier at du ikke kan ha det i ditt eget bryllup? Foto: Eirik Halvorsen

7. Bestem hvem som kan holde tale - og ikke!

Ikke la bryllupet deres bli en “open mic night” hvor fullere og fullere gjester som du har lite kontakt med reise seg for å “bare si noen ord”. Det ender alltid med alt for lange historier som egentlig hadde passet bedre et annet sted - eller ingen steder i det hele tatt. Ha tydelig kontakt med toastmaster/ordstyrer og legg tydelige føringer for hvem som kan holde tale og hvor lenge hver tale får vare. 

Har du hørt om folk som forteller om et bryllup de var i sist helg hvor de satt ved bordet hele kvelden og alle kjedet seg i hjel? Jepp. I de aller fleste tilfellene har talene fått flyte fritt og så har programmet sklidd ut.

 La kun de som står deg nærmest holde tale. Da blir de bra og ekte. Foto:  Jan Ivar Vik

La kun de som står deg nærmest holde tale. Da blir de bra og ekte. Foto: Jan Ivar Vik

 Hvis du planlegger et bra musikkinnslag så er det jo lov til å danse på bordet! Foto:  Vegard Giskehaug

Hvis du planlegger et bra musikkinnslag så er det jo lov til å danse på bordet! Foto: Vegard Giskehaug

 Folk som lar følelsene slippe ut = Blikkfangerne approved! Foto:  Lillian Nordbø

Folk som lar følelsene slippe ut = Blikkfangerne approved! Foto: Lillian Nordbø

8. Bruk penger på et profesjonelt band eller en DJ. 

Gjør grundig forarbeid og sørg for at bandet/artisten/DJ’en står i stil med musikk som dere liker. Spør masse spørsmål! Det kan fort bli en klein danskebåten-stemning eller en trubadur som synger “I would walk 500 miles” dersom dere ikke er klar over hva bandet/DJ’en spiller. Finn også ut om lokalet deres har skikkelig PA-anlegg og/eller om bandet ordner med dette selv. Husk lys! 

Eventuelt kan gode spillelister også gjøre en god jobb men pass på følgende: Gi ansvaret for musikken til én person, last ned alle spillelister lokalt slik at det ikke trengs internett for å spille av, velg musikk som dere vet skaper god stemning og be den ansvarlige om å vokte musikken slik at ikke gjester kommer for å sette på en ny sang. Vi har alle vært på de festene, ikke sant?

 En profesjonell DJ vet å lese dansegulvet og skru stemningen opp til 11. Foto:  Eirik Halvorsen

En profesjonell DJ vet å lese dansegulvet og skru stemningen opp til 11. Foto: Eirik Halvorsen

 Ingenting slår live musikk med skikkelig trøkk! Foto:  Vegard Giskehaug

Ingenting slår live musikk med skikkelig trøkk! Foto: Vegard Giskehaug

 Når den gode stemningen på dansegulvet er på plass skal det ikke mer enn en mopp til for å gjøre det komplett. Foto:  Tone Tvedt

Når den gode stemningen på dansegulvet er på plass skal det ikke mer enn en mopp til for å gjøre det komplett. Foto: Tone Tvedt

 Husk å ordne med lys på dansegulvet. Det gir mye mer liv i bildene pluss at gjestene slipper å danse i mørket. Foto:  Eirik Halvorsen

Husk å ordne med lys på dansegulvet. Det gir mye mer liv i bildene pluss at gjestene slipper å danse i mørket. Foto: Eirik Halvorsen

9. Legg til rette for at barna kan kose seg like mye som de voksne.

Hva med å arrangere en skattejakt for barna under vielsen? Eller å ha et eget barnehjørne i bryllupslokalet med tegneark og fargestifter og litt diverse å leke med? Eller ha et barnefritt bryllup? Det er lov det også.

 Et eget lekehjørne for barna skaper god stemning blant de små. Foto:  Eirik Halvorsen

Et eget lekehjørne for barna skaper god stemning blant de små. Foto: Eirik Halvorsen

 Tegnesaker og leker gjør at barn ikke kjeder seg. Foto:  Eirik Halvorsen

Tegnesaker og leker gjør at barn ikke kjeder seg. Foto: Eirik Halvorsen

 Tegnesaker ved middagsbordet til barna. Foto:  Eirik Halvorsen

Tegnesaker ved middagsbordet til barna. Foto: Eirik Halvorsen

 Å ha med barna på dansegulvet kan  resultere i mye moro! Foto:  Eirik Halvorsen

Å ha med barna på dansegulvet kan  resultere i mye moro! Foto: Eirik Halvorsen

10. Sørg for et bra opplegg for gjestene mens dere fotograferes. 

Hageleker, kroket, kubb, jenga, noe å spise på, partytelt hvis det er meldt dårlig vær. Aktiviteter og noe å bite i etter vielsen bryter opp og skaper liv og mingling umiddelbart.

 Boccia i hagen. Foto:  Jan Ivar Vik

Boccia i hagen. Foto: Jan Ivar Vik

 Mega Jenga kan man lage selv av noen meter med 2x4" planker. Foto:  Eirik Halvorsen

Mega Jenga kan man lage selv av noen meter med 2x4" planker. Foto: Eirik Halvorsen

 Pølser, wraps og hjemmebrygget øl på plenen til gjestene etter vielsen. Det er jo en stund til middag. Foto: Eirik Halvorsen

Pølser, wraps og hjemmebrygget øl på plenen til gjestene etter vielsen. Det er jo en stund til middag. Foto: Eirik Halvorsen

11. Kake på ettermiddagen. 

Hva med kake etter vielsen? Det er lenge siden frokost og noe søtt er kanskje akkurat det som trengs for å holde sulten og humøret oppe en time til? Hvis kaken skal skjæres etter middag fins det noen viktige regler for å unngå at festen stoppes helt: 

Kakeskjæring først og deretter brudevals tett etterfulgt av noen dansbare sanger for å holde dansegulvet oppe. Det kan godt være et lite mellomrom mellom kakeskjæring og dans. Bare pass på at ikke dansegulvet stoppes fordi kaka skal skjæres. Da kommer kanskje dansinga aldri tilbake like bra.

 Kakeskjæring behøver ikke å være sent på kvelden. Foto:  Vegard Girskehaug

Kakeskjæring behøver ikke å være sent på kvelden. Foto: Vegard Girskehaug

Har du noen gode tips du har plukket med deg fra andre bryllup? Eller kanskje du har noe å dele fra ditt eget bryllup som skapte god stemning? Skriv gjerne en kommentar på Facebook-posten eller send en mail til hei@blikkfangerne.no for vi vil veldig gjerne høre!