artikler

10 ting bryllupsfotografen deres skulle ønske dere visste (men kanskje ikke tør å fortelle dere)



1. Pinterest er bra, men alt med måte!

Få steder tilbyr så mye fantastisk bryllupsinspirasjon som Pinterest. Blant havet av perfekte dekkede bord, antikke fuglebur og regnbuefargede roser, eller magasinverdige portretter tatt på italienske balkonger eller fjelltopper i Montana, er det lett å bli oppslukt.

Bruk Pinterest til å drømme deg vekk og finne inspirasjon! Men ikke send oss en Pinterest-tavle med hundreogsyttifire portretter du vil vi skal kopiere. Da får vi lyst å løpe i motsatt retning!

Vi vil fange deres dag på unikt vis, akkurat som den fortjener. Sjansen er stor for at dere elsker bildene til nettopp deres fotograf – det var vel derfor dere booket dem? La fotografen gjøre det han/hun kan best, uten å be dem kopiere andre fotografers arbeid. Hvem vet, kanskje ender nettopp dine bryllupsportretter på Pinterest’s topplister! 

 

2. Vi trenger ikke en liste over alle bildene som skal tas

Å få en liste over hvilke familieportretter dere ønsker dere, er midt i blinken. Men vi trenger ikke en liste over hundrevis av andre bilder som bryllupsmagasiner og blogger forteller deg at du «må» ha.

Selvfølgelig kommer vi til å ta bilde av brudekjolen din, og ingen fotograf trenger å jobbe fra en liste for å huske å fange det første kysset. Litt av vitsen med å booke en erfaren fotograf, er å kunne senke skuldrene og vite at vi vet nøyaktig hva vi gjør. La oss gjøre jobben vår, så godt vi bare kan, og la listen ligge igjen hjemme. 

 

 3. Vi har vært i flere bryllup enn de fleste – bruk oss!

Som bryllupsfotografer sitter vi på mye kunnskap om hva som skal til for å få en bryllupsdag til å gå på skinner. Bruk den kunnskapen! Spør oss til råds før du låser inn alle tidspunktene for dagen. La oss få komme med innspill til hvor lang tid dere bør beregne på forberedelsene, eller når på dagen dere bør sette av tid til bryllupsportretter.

Vårt mål er at bryllupsdagen deres skal bli så fantastisk som mulig, så la oss hjelpe dere der vi kan!

 
 

4. Perfekte bryllup finnes ikke, og kjolen din kommer til å bli skitten

Jeg vet dere vil ha en drømmedag. Men når man kombinerer de enorme forventningene, utfordrende familiedynamikker, uventede værforhold og alle andre bryllupsdag-variabler som finnes, så er det sannsynlig at enkelte ting ikke vil gå akkurat som dere har planlagt. Omfavn det!

Hva så om blomstene kom i feil nyanse av lilla, eller kjolekanten din blir litt skitten under fotograferingen. Jeg kan love deg at dere får en mye, mye finere dag dersom dere senker skuldrene og lar dagen utfolde seg uten å bli fortvilet.

Vil du ikke heller se tilbake på fantastiske minner (og fantastiske bilder), heller enn å bekymre deg for om kjolekanten fikk litt grønske på seg da dere tok (de Pinterest-verdige) portrettene deres i enga ved solnedgang? Den må nok på rens etter bryllupet uansett, så slapp av, spark av deg skoene, og løp barbeint gjennom vått gress med kjærligheten i ditt liv. 

 

5. Hvis dere gir oss mat, kommer vi til å elske dere for alltid

Som bryllupsfotografer, jobber vi gjerne både ti, tolv og fjorten timer i strekk. Når gjestene endelig settes ned for bryllupsmiddag, har vi mest sannsynlig allerede vært på beina i seks, syv timer. VI. ER. SULTNE.

Når vi må sitte og se på gjestene gomle i seg biff og poteter, og brudeparet har glemt å sørge for at vi også får mat, får vi lyst å gråte. Man kan bare spise så mange muslibarer på én dag før man blir gal. Gi oss mat, så vi er på vårt beste og kan bruke resten av kvelden på å ta enda flere fantastiske bilder for dere!

 
 

6. Når vi leverer bildene deres og aldri hører fra dere igjen, spiller vi triste kjærlighetssanger resten av uka

Her er en liten hemmelighet: de fleste av oss er bryllupsfotografer fordi vi genuint elsker det. Hadde det vært penger som drev oss, ville vi vært ute av bransjen for årevis siden.

Vi drives av vår kjærlighet til faget, og vår kjærlighet til alle brudeparene som velger å legge tilliten sin i våre hender! Når vi har brukt ukevis på å perfeksjonere hvert eneste bilde, og vi sender galleriet deres avgårde, sitter vi og biter negler resten av dagen i forventningsfull påvente av reaksjonen deres.

Vi elsker bildene deres, og vi håper dere gjør det samme! Så når det går både en, to og fem dager uten at vi hører fra dere, får vi lyst å spille Adele-sanger på anlegget, spise iskrem rett fra boksen og sørge.

Dersom dere elsker bildene deres; fortell det til oss! Send oss en tekstmelding, et kjærlighetsbrev, en limerick, eller bare et smilefjes på Facebook. DA blir vi glade, da! 

 

 

7. Når brudepar krediterer oss på Facebook, får vi lyst å juble…

Vi ELSKER når du deler bildene dine på Facebook og Instagram. Det gir oss en selvtillittsboost, for da vet vi at du liker dem! (Spesielt om du aldri sendte oss noen limerick).

Men vi elsker det enda mer hvis du tar de ekstra to sekundene til å kreditere oss. Det tar ikke lange stunden, men for oss kan det bety en stor forskjell. Fornøyde brudepar som deler bildene våre er bare god markedsføring dersom folk vet hvilken fotograf de skal kontakte!

 

8. …Men når du putter Instagram-filtre på bildene våre, vil vi gråte til Adele igjen

Vi bruker masse tid på å perfeksjonere bildene vi leverer.

Fargene skal være riktige, hudtonene skal være flatterende, og redigeringen vår er en slags signatur. Det skiller vårt arbeid ut fra alle andre sitt, og vi har ofte brukt årevis på å utvikle vår egen stil!

Når du putter på et Instagram-filter som plutselig får de vakre, rene fargetonene til å se ut som bildet er tatt i en sykehus-kjeller, blir vi lei oss. (Dessuten er det høy sannsynlighet for at du bryter Copyright-avtalen fra kontrakten din).

 

 

9. Book oss på bakgrunn av mer enn bare pris

Selvfølgelig har vi alle budsjetter å forholde oss til.

Når det kommer til valg av fotograf, kan prisene variere stort. Det er lett å la seg friste av en god deal når selverklært landskapsfotograf, gamle grandonkel Fredrik, tilbyr seg å fotografere for et par tusenlapper og en kasse øl.

Men husk at bildene skal vare for alltid. Book en fotograf basert på budsjett, men ikke bare budsjett! Pass på at den du ender opp med er en du stoler på, trives med, og at du liker stilen deres. Hvis ikke ender du bare opp med å sende dem Pinterest-tavler med masse bilder tatt av andre fotografer igjen, og i så fall vil jeg henvise deg tilbake til punkt 1. 

 

10. Rom ble ikke bygget på en dag – gi oss tid til å lage magi for dere

Det er ingenting vi vil mer enn å ta de aller beste bildene vi noensinne har tatt, for akkurat dere to. Hver eneste gang vi går på jobb, vil vi levere noe bedre enn forrige gang! Men – dersom dere virkelig verdsetter den verdien som ligger i fantastiske bilder, gi oss tid. Magi kan ikke skapes på ti minutter!

Hør med oss hva som skal til for at bryllupsbildene deres blir så fantastiske som mulig. Kanskje det betyr å gi oss en halvtime ekstra til portrettene, eller utvide fra halvdagsfotografering til heldagsfotografering. Jeg lover at det er verdt det! 

 

Skrevet av Ine Andrea Ertvaag, Petrichor & Pine


Derfor bør dere investere i et bryllupsalbum!

Hvis dere allerede har booket fotograf til den store dagen og hatt et møte sammen (eller om dere allerede er gift), så har kanskje fotografen deres nevnt at de også tilbyr album etter bryllupet. Det kan kanskje virke som mye penger når dere allerede har investert i en fotograf som skal være med dere hele dagen, i tillegg til alt annet kostbart i forbindelse med bryllupet.

Hvis dere sitter på gjerdet og er usikre på om dere skal bestille album, så les videre!


Skrevet av: Michaela Klouda


 

Trenger dere et bryllupsalbum?

Vel, det å trenge noe og det å ha lyst på noe er to forskjellige ting, men egentlig er svaret ja på begge.

Dere har garantert lagt ned mye tid og energi på å planlegge bryllupet og hver minste lille detalj. Bryllupet er over og dere har fått bildene fra fotografen og dere elsker å se tilbake på alle de fantastiske bildene og øyeblikkene. Er det ikke litt synd at bildene bare skal bli liggende på datamaskinen eller mobilen?
Det er en helt annen følelse å sette seg ned med en stor tung bok i fanget, designet slik at alle bildene kommer til sin fulle rett, på tykt og lekkert papir.
Minnene vil strømme tilbake hver gang dere åpner boken, enten det bare er dere to eller sammen med venner og familie, og hva er vel bedre til å fortelle hele historien om dagen deres fra start til slutt enn en bok?

I tillegg er en slik bok noe som vil vare i alle år og gi glede ikke bare til dere, men til mange generasjoner fremover. Rett og slett et skikkelig arvestykke.

 

Kan vi ikke bare lage bryllupsalbum selv?

Jo, absolutt! Det finnes massevis av billige steder på nett hvor dere kan bestille album selv, men som med alt annet her i livet så får man det man betaler for. 

Bestiller dere album fra fotografen deres får dere et profesjonelt designet album som er håndlaget i topp kvalitet, med livstidsgaranti. Det kan ikke sammenlignes med det å legge bildene inn i en forhåndsgenerert mal på nettet, og få tilbake et album hvor fargene ikke stemmer eller hvor papiret er i billig kvalitet.
Ved å la fotografen ordne dette for dere slipper dere også å tenke noe mer på det før dere plutselig sitter der med en nydelig bok i fanget, og da vil dere garantert ikke angre!

 

Hvorfor koster det såpass mye for et bryllupsalbum?

Kvalitet koster, det gjelder ikke bare når det kommer til bryllup.
Dere betaler for et håndlaget produkt, og råvarer av ypperste kvalitet, og det er dessverre ikke billig. I tillegg betaler dere fotografen for tiden det tar å designe et personlig album tilpasset til akkurat dere og deres bryllup.

De aller fleste fotografer som tilbyr album har et godt utvalg av forskjellige typer bøker, forskjellige type omslag og papirkvaliteter og størrelser. Dette gjør at dere helt sikkert kan finne en type album som passer dere smak, og ikke minst budsjett.

 

Holder det ikke å ha bildene lagret på datamaskinen?

Det er helt topp å ha bildene digitalt og alltid ha tilgang på dem via datamaskin eller telefon. 
Men så blir bildene liggende på harddisken i mange, mange år, og plutselig blir datamaskinen stjålet eller ødelagt, og bildene blir borte.

Ingen vet heller hvordan teknologien utvikler seg, kanskje barnebarna deres aldri får sett bildene av dere to som ungt og vakkert brudepar, fordi den type bildefiler ikke lenger kan leses av fremtidige datamaskiner?

En bok vil aldri gå av moten og vil kunne vare for alltid om den blir godt tatt vare på.

 

Vi har ikke råd til album akkurat nå

Det er ikke sånn at dere MÅ bestille album samme dagen som dere får ferdige bilder fra fotografen. En profesjonell fotograf tar vare på bildene deres i flere år (det står ofte i kontrakten hvor lenge) og kan lage album til dere når som helst. Mange brudepar bestiller album flere år etter bryllupet.

Det kan også være en skikkelig fin gave å gi hverandre på en bryllupsdag, som for eksempel papirbryllupsdag et år etter bryllupet.
Eller kanskje dere har gavmilde foreldre som har lyst til å gi dere dette som gave?

Et tips til brudepar som har alt og ikke vet helt hva de skal ønske seg til bryllupet er å ønske seg gavekort hos fotografen! Det kan brukes på album etter bryllupet, takkekort, forstørrelser eller til å betale deler av fotograferingen.

Om dere har vært så heldige å få økonomisk hjelp av foreldre eller andre til å arrangere bryllupet, kan det også være en veldig fin gave å gi et album som en takk.

Summa summarum, ikke la bildene deres bli liggende og «støve» på en harddisk, la de skinne på lekkert papir, enten det er et album eller i form av bilder på veggen. Vi lover at det vil gi dere mye mer glede av bryllupsbildene!


Gode råd fra bryllupsplanlegger Karianne Elise Storvik

 Foto: Henrik Beckheim

Foto: Henrik Beckheim

Vi har snakket med Karianne Elise Storvik. Hun har planlagt og vært delaktig i mer enn 1000 bryllup og events og vet hva hun snakker om. Her er hennes beste tips til kommende brudepar. 


Skrevet av: Jan Ivar Vik


Hva er det beste rådet du kan gi til par som planlegger bryllup?

- Det beste rådet jeg kan gi vordende ektepar er å huske at det aller viktigste er kjærligheten mellom dere. At den kjærligheten er så sterk at dere ønsker å velge hverandre, hver eneste dag resten av livet.

Karianne mener det er det største, vanskeligste og mest private løfte man kan gi et annet menneske.

 Foto: Henrik Beckheim

Foto: Henrik Beckheim

- Og nettopp derfor bør dere ha fokuset på det løftet. At løftet får være så viktig at det kunne vært nok å gi det til din forlovede, under dyna, grytidlig en tirsdag, i den slitte pysjen, med soverusk i øynene og håret til alle kanter. Uten noe mer som ramme rundt enn en hverdag som applaus. For etter bryllupet er det det dere skal gjøre. Velge hverandre - hver dag - uansett. Alt annet rundt er staffasje og detaljer, sier Karianne. 

Hun synes det er viktig at brudeparet tør å være ærlige med seg selv gjennom planleggingen. 

- Hvem er "vi"? Oss to sammen? Hva trenger vi for å få en minneverdig feiring? Ikke la dere styre av foreldre, forlovere, venner eller søsken. Det er deres ønsker som skal være i fokus. Ikke la bryllupet bli et sosialstatus-jag, eller et materialistisk jag etter det "mest perfekte". Det er veldig lett å føle at man skal fundamentere hele sin eksistens i de 24 timene bryllupsdagen er. Hold fokus på det som er viktig for dere, sett bort eller velg bort resten.

Hvordan finner man de beste leverandørene til bryllupet? 

- Det er uhyre viktig å kvalitetssikre leverandørene sine. Bryllupsplanleggere har ofte særskilt kompetanse og kan hjelpe dere med å finne de dyktigste og rette leverandørene for dere. Det lønner seg å sjekke referanser, og se på tidligere arbeid, samt å vite litt om leverandørens reelle kompetanse. Selvlært er ikke alltid vellært. En brilliant naturfotograf er ikke nødvendigvis en utmerket bryllupsfotograf. Velg kompetente, erfarne fagfolk, som brenner for bryllup. Bruk en bryllupsplanlegger om du er usikker eller trenger input.

 
Velg kompetente, erfarne fagfolk, som brenner for bryllup.
— Karianne Elise Storvik
 

Hva er ditt råd til brudepar som er opptatt av å holde budsjettet?

- Tenk økonomi med en gang. Ha en åpen og ærlig prat om budsjettet. Hva har vi? Hva er vi komfortable med å bruke, hvor langt er vi villige til å strekke oss? Det er ikke nødvendigvis den beste starten på et ekteskap å refinansiere huslånet fordi man ønsker et stort fyrverkeri i bryllupet sitt.

- Sett opp et realistisk budsjett. Hva får vi for de pengene vi har? Hva er det viktigste? Jeg setter alltid av tid til å jobbe med budsjett med mine brudepar. Det er styringsverktøyet. Økonomien skal ikke gi klump i magen. Ikke vurder leverandører du ikke har råd til. Det er vel og bra å bruke ressurser i familien, men pass på å ikke bruk opp de rundt dere. Det er ikke gøy å vaske kopper i bunad, rydde glass til 03 på natta, eller sitte alene med å pakke opp gaver med et berg av gaver så stort at den eneste du snakker med i løpet av kvelden er hybelkaninen under gavebordet. Små oppgaver er ok å delegere, men ha heller et mindre bryllup og la gjestene være gjester.

 Foto: Camilla Andersen

Foto: Camilla Andersen

Hvor viktig er det å ha en god kjøreplan? 

- Det spiller ingen rolle hvor flott designet er, eller hvor søte skoene deres er, eller hvor fin lyssettingen er om timingen svikter. En strømlinjeformet gjennomføring av dagen er det aller største kvalitetstegnet på en bryllupsdag. At alle kommer og går når de skal, at kirkedørene lukkes etter at bruden er kommet inn så fotografen får best bilder av bruden på vei opp kirkegulvet, at det er folk på lokalet så gjestene blir godt mottatt og blir tatt hånd om mens brudeparet er på fotografering. 

- En god kjøreplan under middagen så ikke maten blir kald og gjestene hverken for tørste eller for fulle. Disse usynlige tingene er det absolutt viktigste i jobben jeg gjør. Så jeg anbefaler på det varmeste og ha en koordinator/bryllupsplanlegger som kjenner faget sitt og dere så godt at vedkommende sømløst kan gjennomføre dagen slik dere drømmer om.

Du finner Karianne Elise Storvik på Facebook-siden hennes.


11 måter å garantere god stemning i bryllupet

 Foto: Vegard Giskehaug

Foto: Vegard Giskehaug

Den gule sangen… nei, ikke den rosa. Den gule! Bestemor har byttet ut ditt søskenbarn sitt navn med ditt i den gule sangen hvor teksten er skrevet til å nesten stemme med melodien til “Gøy På Landet”. Bestemor og tante stemmer ekstra hardt i, litt for lyst for alle oss andre som ender opp med å bare mumle med fordi vi ikke helt får rytmen i ordene til å gå opp med melodien.


Skrevet av Eirik Halvorsen


Far har lagd et slideshow med bilder i kronologisk rekkefølge fra du var født og frem til nå med alt for mange bilder, og han forteller litt for lange historier om hvert bilde slik at de fire-fem personene som er mest tissetrengt holder på å forgå.

Toastmasteren sa litt tidligere på kvelden at de som ville holde en tale bare skulle komme og skrive seg opp på lista, og han sa det nettopp en gang til som om bryllupet ditt er en open mic-kveld på en brun pub. 

Programmet sklidde ut, pausene ble for lange fordi alle skulle på do samtidig og halvparten måtte få i seg en sigg før neste seksjon for de fryktet at den ville bli minst like lang som den forrige. Kakeskjæringen skjedde etter midnatt og mange av gjestene var så beruset at veldig lite av de alt for mange kakene ble i det hele tatt spist. Dansegulvet stod tomt fordi folk satt rundt bordene og tviholdt på kaffekoppen for å prøve å holde seg våkne.

Hvorfor ble ikke bryllupet den festen du håpte det skulle bli? 

Dette er skrevet litt i overkant dramatisk men mange av oss i Blikkfangerne opplever mye av dette når vi fotograferer bryllup. Bryllup har en slags automatikk eller en standard setting som det er lett å havne i om det ikke blir planlagt skikkelig.

For eksempel hvis du lar deler av dagen stå åpen i planlegginga di så kommer de åpne stedene til å bli fylt med denne standard settingen: 

  • Hvis du ikke sier i fra til toastmasteren hvor mange eller hvor lange taler som er tillatt i ditt bryllup så blir det open mic-kveld.
  • Hvis du ikke planlegger musikk/band så kommer vennene dine til å skifte sanger midt i andre sanger på Spotify-lista fordi de heller vil høre sin sang.
  • Hvis du ikke planlegger hva som skal skje i vielsen kommer noen til å lese det samme bibelverset som i alle andre bryllup.

Her er 11 gode tips for å planlegge et livlig og løssluppent bryllup:

1. Legg forberedelser, vielse og fest til samme område. 

Unngå unødvendig kjøring og masse logistikk. Det vil gjøre bryllupsdagen mye mer avslappet fordi det er ikke en haug med gjester i mange forskjellige biler som skal kjøre fra sted til sted, finne parkering, ordne med hvem som skal være edru for å kunne kjøre hjem. Det er også veldig herlig for alle som er involvert at alt er på samme sted. Mindre logistikkproblemer, tidspunkter er lettere å nå fordi man bare skal spasere rett bort og dagen vil kanskje føles litt mer helhetlig.

2. Ha vielsen utendørs eller et annet sted enn kirken. 

Unitarforbundet og Humanetisk Forbund foretar vielser ute på lokasjonen hvor bryllupet finner sted. Du kan også ha kirkelig vigsel utendørs dersom man søker til bispekontoret først. Hva med vielse på et hotell, ute på en øy eller hjemme i hagen til mor og far? Det er også noe som kan gjøre bryllupet ditt mer unikt.

 Hva med en vielse ute på svaberget? Finn en prest som kan vie dere ute. Foto:  Jan Ivar Vik

Hva med en vielse ute på svaberget? Finn en prest som kan vie dere ute. Foto: Jan Ivar Vik

 Ingenting slår en vakker sommerdag ute. Vi elsker brudepar som tør å satse på utendørs vielse! Foto:  Tone Tvedt

Ingenting slår en vakker sommerdag ute. Vi elsker brudepar som tør å satse på utendørs vielse! Foto: Tone Tvedt

 Vielse og fest i hagen til mor og far. Foto:  Eirik Halvorsen

Vielse og fest i hagen til mor og far. Foto: Eirik Halvorsen

 Vielse i en skog? Ja takk! Humanistisk vielse. Foto:  Eirik Halvorsen

Vielse i en skog? Ja takk! Humanistisk vielse. Foto: Eirik Halvorsen

3. Unngå bordplassering og skipp faste plasser. 

De fleste som har giftet seg vet hvor utrolig vanskelig det er å finne den perfekte bordplasseringen. Hva med å la gjester sette seg der de vil? Runde bord er ofte mye mer sosialt enn langbord og om gjestene får sette seg fritt er det mye større sjanse for bedre stemning, pluss at dere slipper å løse den uløselige bordplassering-kabalen da!

 Runde bord skaper en mer sosial stemning. Foto:  Jan Ivar Vik

Runde bord skaper en mer sosial stemning. Foto: Jan Ivar Vik

 Café-stil med buffet og frie sitteplasser i hagen. Foto:  Eirik Halvorsen

Café-stil med buffet og frie sitteplasser i hagen. Foto: Eirik Halvorsen

4. Unngå treretteren. 

Kjør buffet, grillbuffet, tapas, sharing. Hør med kjøkkenet der dere ønsker å ha bryllupsfesten om de kan diske opp med en deilig buffet. Eller kontakt et lokalt catering-firma som lager og leverer mat. I en buffet er det mye forskjellig og ikke minst er det forhåpentlig noe som alle liker å spise. Mer sosialt, mer bevegelse i folkemengden og ofte billigere da dere sparer penger på servitører og flere kokker til å dandere mat på tallerkner.

 Buffet er alltid en vinner. Foto:  Vegard Giskehaug

Buffet er alltid en vinner. Foto: Vegard Giskehaug

 Bestill en kokk til å komme og grille. Foto:  Jan Ivar Vik

Bestill en kokk til å komme og grille. Foto: Jan Ivar Vik

 Hvem sier at du ikke kan ha pizza i bryllupet ditt? Foto:  Eirik Halvorsen

Hvem sier at du ikke kan ha pizza i bryllupet ditt? Foto: Eirik Halvorsen

 Eller hva med en sharing-meny? Foto:  Eirik Halvorsen

Eller hva med en sharing-meny? Foto: Eirik Halvorsen

5. Inviter flere venner enn folk i slekta du ellers ikke har noe kontakt med.

Altså, det er til syvende og sist deres bryllup. Sørg for at gjestene dere inviterer er folk som betyr noe for dere og som dere har kontakt med. Det er dere som sitter igjen med regningen. Trenger en gammel nabo du ikke har snakket med siden barneskolen eller søskenbarnet som du ikke kjenner så godt egentlig å bli invitert? Det kan være mye synsing og meninger rundt dette, spesielt fra foreldre og familien, så pass på å gjøre det som kjennes best ut for dere selv. 

 Inviter gode venner og familiemedlemmer du kjenner godt så legger du grunnlaget for en bra fest. Foto:  Tone Tvedt

Inviter gode venner og familiemedlemmer du kjenner godt så legger du grunnlaget for en bra fest. Foto: Tone Tvedt

6. Ha en avslutning på kvelden. 

Planlegg et tidspunkt hvor det offisielle programmet slutter hvor eldre gjester kan reise hjem. Det kan feks markeres med stjerneskudd, og så kan festen fortsette etterpå. Det gir også en mulighet for eventuelle andre som ønsker å dra hjem dersom det er små barn med i bildet for eksempel. I tillegg kan det bli veldig fine bilder av det også da. Just sayin’ ;)

 Sparkler exit er veldig vanlig i England og USA. Hvem sier at du ikke kan ha det i ditt eget bryllup? Foto:  Eirik Halvorsen

Sparkler exit er veldig vanlig i England og USA. Hvem sier at du ikke kan ha det i ditt eget bryllup? Foto: Eirik Halvorsen

7. Bestem hvem som kan holde tale - og ikke!

Ikke la bryllupet deres bli en “open mic night” hvor fullere og fullere gjester som du har lite kontakt med reise seg for å “bare si noen ord”. Det ender alltid med alt for lange historier som egentlig hadde passet bedre et annet sted - eller ingen steder i det hele tatt. Ha tydelig kontakt med toastmaster/ordstyrer og legg tydelige føringer for hvem som kan holde tale og hvor lenge hver tale får vare. 

Har du hørt om folk som forteller om et bryllup de var i sist helg hvor de satt ved bordet hele kvelden og alle kjedet seg i hjel? Jepp. I de aller fleste tilfellene har talene fått flyte fritt og så har programmet sklidd ut.

 La kun de som står deg nærmest holde tale. Da blir de bra og ekte. Foto:  Jan Ivar Vik

La kun de som står deg nærmest holde tale. Da blir de bra og ekte. Foto: Jan Ivar Vik

 Hvis du planlegger et bra musikkinnslag så er det jo lov til å danse på bordet! Foto:  Vegard Giskehaug

Hvis du planlegger et bra musikkinnslag så er det jo lov til å danse på bordet! Foto: Vegard Giskehaug

 Folk som lar følelsene slippe ut = Blikkfangerne approved! Foto:  Lillian Nordbø

Folk som lar følelsene slippe ut = Blikkfangerne approved! Foto: Lillian Nordbø

8. Bruk penger på et profesjonelt band eller en DJ. 

Gjør grundig forarbeid og sørg for at bandet/artisten/DJ’en står i stil med musikk som dere liker. Spør masse spørsmål! Det kan fort bli en klein danskebåten-stemning eller en trubadur som synger “I would walk 500 miles” dersom dere ikke er klar over hva bandet/DJ’en spiller. Finn også ut om lokalet deres har skikkelig PA-anlegg og/eller om bandet ordner med dette selv. Husk lys! 

Eventuelt kan gode spillelister også gjøre en god jobb men pass på følgende: Gi ansvaret for musikken til én person, last ned alle spillelister lokalt slik at det ikke trengs internett for å spille av, velg musikk som dere vet skaper god stemning og be den ansvarlige om å vokte musikken slik at ikke gjester kommer for å sette på en ny sang. Vi har alle vært på de festene, ikke sant?

 En profesjonell DJ vet å lese dansegulvet og skru stemningen opp til 11. Foto:  Eirik Halvorsen

En profesjonell DJ vet å lese dansegulvet og skru stemningen opp til 11. Foto: Eirik Halvorsen

 Ingenting slår live musikk med skikkelig trøkk! Foto:  Vegard Giskehaug

Ingenting slår live musikk med skikkelig trøkk! Foto: Vegard Giskehaug

 Når den gode stemningen på dansegulvet er på plass skal det ikke mer enn en mopp til for å gjøre det komplett. Foto:  Tone Tvedt

Når den gode stemningen på dansegulvet er på plass skal det ikke mer enn en mopp til for å gjøre det komplett. Foto: Tone Tvedt

 Husk å ordne med lys på dansegulvet. Det gir mye mer liv i bildene pluss at gjestene slipper å danse i mørket. Foto:  Eirik Halvorsen

Husk å ordne med lys på dansegulvet. Det gir mye mer liv i bildene pluss at gjestene slipper å danse i mørket. Foto: Eirik Halvorsen

9. Legg til rette for at barna kan kose seg like mye som de voksne.

Hva med å arrangere en skattejakt for barna under vielsen? Eller å ha et eget barnehjørne i bryllupslokalet med tegneark og fargestifter og litt diverse å leke med? Eller ha et barnefritt bryllup? Det er lov det også.

 Et eget lekehjørne for barna skaper god stemning blant de små. Foto:  Eirik Halvorsen

Et eget lekehjørne for barna skaper god stemning blant de små. Foto: Eirik Halvorsen

 Tegnesaker og leker gjør at barn ikke kjeder seg. Foto:  Eirik Halvorsen

Tegnesaker og leker gjør at barn ikke kjeder seg. Foto: Eirik Halvorsen

 Tegnesaker ved middagsbordet til barna. Foto:  Eirik Halvorsen

Tegnesaker ved middagsbordet til barna. Foto: Eirik Halvorsen

 Å ha med barna på dansegulvet kan  resultere i mye moro! Foto:  Eirik Halvorsen

Å ha med barna på dansegulvet kan  resultere i mye moro! Foto: Eirik Halvorsen

10. Sørg for et bra opplegg for gjestene mens dere fotograferes. 

Hageleker, kroket, kubb, jenga, noe å spise på, partytelt hvis det er meldt dårlig vær. Aktiviteter og noe å bite i etter vielsen bryter opp og skaper liv og mingling umiddelbart.

 Boccia i hagen. Foto:  Jan Ivar Vik

Boccia i hagen. Foto: Jan Ivar Vik

 Mega Jenga kan man lage selv av noen meter med 2x4" planker. Foto:  Eirik Halvorsen

Mega Jenga kan man lage selv av noen meter med 2x4" planker. Foto: Eirik Halvorsen

 Pølser, wraps og hjemmebrygget øl på plenen til gjestene etter vielsen. Det er jo en stund til middag. Foto: Eirik Halvorsen

Pølser, wraps og hjemmebrygget øl på plenen til gjestene etter vielsen. Det er jo en stund til middag. Foto: Eirik Halvorsen

11. Kake på ettermiddagen. 

Hva med kake etter vielsen? Det er lenge siden frokost og noe søtt er kanskje akkurat det som trengs for å holde sulten og humøret oppe en time til? Hvis kaken skal skjæres etter middag fins det noen viktige regler for å unngå at festen stoppes helt: 

Kakeskjæring først og deretter brudevals tett etterfulgt av noen dansbare sanger for å holde dansegulvet oppe. Det kan godt være et lite mellomrom mellom kakeskjæring og dans. Bare pass på at ikke dansegulvet stoppes fordi kaka skal skjæres. Da kommer kanskje dansinga aldri tilbake like bra.

 Kakeskjæring behøver ikke å være sent på kvelden. Foto:  Vegard Girskehaug

Kakeskjæring behøver ikke å være sent på kvelden. Foto: Vegard Girskehaug

Har du noen gode tips du har plukket med deg fra andre bryllup? Eller kanskje du har noe å dele fra ditt eget bryllup som skapte god stemning? Skriv gjerne en kommentar på Facebook-posten eller send en mail til hei@blikkfangerne.no for vi vil veldig gjerne høre!


Blikkfangerne Q&A - Planlegging av bryllup

Vi spurte våre lesere som planlegger bryllup om å komme med spørsmål til oss. Hva er det dere brudepar lurer på og hva er våre beste tips?

Noen av spørsmålene vi har svart på:

Hvordan skape god stemning når vi har så mange forskjellige gjester? Hvordan unngår man å bli bridezilla på bryllupsdagen? Tapas eller treretters i bryllupet?

Se opptaket fra webinaret nedenfor.

En stor takk til våre sponsorer: 

Bomull & Blekk

Eucalyptus

No Loco

Fotobaren

Hvordan arrangere et miljøvennlig bryllup?

De siste årene har det blitt mer og mer viktig å være miljøbevisst, men det har også blitt trendy å velge å leve på en måte som skåner miljøet. De aller fleste velger miljøvennlige produkter der dette er mulig, spiser mer vegetarisk og økologisk og har kanskje senket forbruket sitt når det kommer til for eksempel klær og reise.


Skrevet av Michaela Klouda


Men hva med når man planlegger bryllup? Da er det kanskje ikke så mange som tenker på miljøet oppi all planleggingen, men det er det absolutt mulighet for å gjøre! Et gjennomsnittlig bryllup i USA resulterer i et utslipp på 63 tonn CO2!! Gjennomsnittet er nok lavere her i Norge, men det er allikevel en tankevekker.

Her er våre beste tips for å arrangere et miljøvennlig og samtidig fantastisk bryllup!

Brudekjolen - kjøp brukt eller vintage!

Mange bruder begynner å drømme om den perfekte brudekjolen i det øyeblikket forlovelsesringen havner på fingeren, og booker seg tid i diverse brudekjolesalonger. Men hva med å kjøpe kjolen brukt? I forhold til andre brukte klær er brudekjoler som regel kun brukt én gang og du kan få drømmekjolen for en mye rimeligere penge. 

Eller enda bedre, kjøp vintage! Ved å kjøpe en vintage brudekjole får du en helt spesiell kjole som ingen andre har og som kan sette stilen for hele bryllupet. Det finnes helt nydelige kjoler i god stand helt fra 20/30-tallet som gir garantert dånefaktor.

 Live giftet seg i en nydelig vintage brudekjole fra 40-tallet, fra  Gaggu Vintage  Foto:  Michaela Klouda

Live giftet seg i en nydelig vintage brudekjole fra 40-tallet, fra Gaggu Vintage
Foto: Michaela Klouda

 Eirin leide sin vintage brudekjole fra  Elsas Vintagebröllop  i Stockholm!  Foto:  Michaela Klouda

Eirin leide sin vintage brudekjole fra Elsas Vintagebröllop i Stockholm! 
Foto: Michaela Klouda

Er du så heldig at din mor eller bestemor fremdeles har sin brudekjole liggende? Hvis den ikke er helt din stil kan den tas med til skredder og sys om til å bli drømmekjolen, og det vil garantert bety mye for både brud og mor/bestemor.

 Kjolen er brudens mors etter litt redesign. Foto:  Eirik Halvorsen

Kjolen er brudens mors etter litt redesign.
Foto: Eirik Halvorsen

Går du for en ny kjole, så velg en kjole i naturlige og økologiske materialer som bomull, silke eller lin, som både er miljøvennlig og superbehagelig å ha på seg.

Det samme gjelder for brudgommens antrekk. Mange menn har kanskje en fin dress fra før av, som kan fiffes opp med en ny skjorte, slips eller sløyfe. Er det en litt mer formell stil på bryllupet, med smoking, kjole og hvitt eller lignende, kan dette leies eller lånes. Hvis man allikevel går for en helt ny dress, velg en som du vet du vil bruke i mange anledninger utenom bryllupet også!

 Brudgommen brukte bestefarens gamle kjole og hvitt og flosshatt Foto:  Michaela Klouda

Brudgommen brukte bestefarens gamle kjole og hvitt og flosshatt
Foto: Michaela Klouda

Dere kan også oppfordre gjestene om å bruke et antrekk de allerede har i skapet fra før av, det sparer både lommeboka og miljøet!

Steder man kan finne brukte brudekjoler, både nyere modeller og vintage:

Finn.no
Ebay
Etsy
Shop Gossamer
Gaggu Vintage
Bruktebrudekjoler.no
Flere brudesalonger selger også brukte brudekjoler i tillegg til nye.

 

Ringene

Har dere gammelt gull liggende eller gullsmykker som aldri blir brukt kan dere få dette smeltet om og få laget nye ringer.
Det kan også være fint å bruke besteforeldres eller annen slekt sine gamle gifteringer, og få tilpasset og pusset de før bryllupet. Tenk å kunne gå med gammel historie på fingeren!

 Gifteringer laget av gammelt gull (smuglet i et brød fra Tsjekkia under kommunismen til Norge)  Foto:  Moment Studio

Gifteringer laget av gammelt gull (smuglet i et brød fra Tsjekkia under kommunismen til Norge) 
Foto: Moment Studio

Det finnes også et stort utvalg av antikke ringer på antikkbutikker eller auksjonshus, da kan dere få tak i noe helt unikt! 

 Nyyyydelig antikk forlovelsesring. Foto:  Michaela Klouda

Nyyyydelig antikk forlovelsesring.
Foto: Michaela Klouda

 Forlovelsesring laget av en gammel mynt! Foto:  Eirik Halvorsen

Forlovelsesring laget av en gammel mynt!
Foto: Eirik Halvorsen

Invitasjoner og andre trykksaker

Det er utrolig lekkert med skikkelig fine trykksaker til bryllupet, men vil du virkelig skåne miljøet kan det aller meste lages digitalt istedet. Save the date og invitasjoner kan sendes digitalt og det finnes flust av gratis bryllupsnettsider som kan brukes til å dele informasjon med gjestene. På selve dagen kan det allikevel være noen trykksaker som trengs, som f.eks. kirkeprogram og middagsmenyer. Da er det både lekkert og miljøvennlig med resirkulert papir, som dere enten kan kjøpe inn og lage selv, eller bestille fra en leverandør som tilbyr den papirtypen.

En god idé til menyene kan være å ha et stort skilt med menyen, f.eks. en tavle med kritt eller tavlemaling, istedetfor å printe 100 menyer til alle gjestene.

 Hjemmelagde invitasjoner på resirkulert papir og resirkulerte konvolutter. Foto:  Michaela Klouda

Hjemmelagde invitasjoner på resirkulert papir og resirkulerte konvolutter.
Foto: Michaela Klouda

Konfetti, ris eller blomsterblader

Det finnes ikke noe kulere enn MASSE konfetti som blir kastet over brudeparet etter vielsen! Det ser ut til at konfetti har tatt over etter ris og roseblader som ble mye brukt før, men noe folk glemmer å tenke på er at konfettien blir liggende igjen på kirketrappen eller i gresset. Løsningen er å bruke biologisk nedbrytbar konfetti laget av rispapir, så slipper du å ha dårlig samvittighet for miljøet! En kjempesmart (men om noe tidkrevende) idé er å bruke hullemaskin e.l. og lage egen konfetti av blader eller gress!

 Jo mer konfetti, jo bedre! Bare pass på at du kjøper typen som brytes ned i naturen. Foto:  Moment Studio

Jo mer konfetti, jo bedre! Bare pass på at du kjøper typen som brytes ned i naturen.
Foto: Moment Studio

Dropp også slipp av ballonger eller lanterner eller fyrverkeri, dette er som å kaste søppel (og penger) rett ut i naturen. 

Bruker dere ballonger som pynt, husk å kaste disse i plastsøpla etter bryllupet!

 Maria og Sindre valgte olivenblader som konfetti utenfor kirken. Kjempelekkert og naturvennlig! Foto:  Michaela Klouda

Maria og Sindre valgte olivenblader som konfetti utenfor kirken. Kjempelekkert og naturvennlig!
Foto: Michaela Klouda

 Plukk og tørk blomsterblader og bruk det istedetfor konfetti! Foto:  Åsmund Holien Mo

Plukk og tørk blomsterblader og bruk det istedetfor konfetti!
Foto: Åsmund Holien Mo

Blomster

Hva er vel et bryllup uten blomster? Blomster må til, men dessverre er den høye etterspørselen etter snittblomster ikke særlig bra for miljøet. Det aller mest miljøvennlige alternativet er å plukke blomstene selv! Skal dere ha et låvebryllup eller hagebryllup er det nydelig med markblomster både på bordene og i buketten! (Bare husk at markblomster visner fort, så de bør plukkes samme dag de skal brukes. Deleger jobben til noen gode venner!)
Er dere så heldige å ha egen hage eller foreldre med hage kan dere plukke derfra. Hvis dere starter planleggingen tidlig, kan dere plante frø og blomsterløk i god tid til å gro deres egne drømmeblomster.

 Svigermoren til Silje plantet frø i hagen et år før bryllupet og sto for alt av buketter og pynt i bryllupet. Personlig og veldig veldig fint! Foto:  Michaela Klouda

Svigermoren til Silje plantet frø i hagen et år før bryllupet og sto for alt av buketter og pynt i bryllupet. Personlig og veldig veldig fint!
Foto: Michaela Klouda

Har dere ikke mulighet til dette og markblomster ikke passer med stilen på bryllupet, så husk å velge blomster som er mest mulig kortreist og fair trade. Snakk med din blomsterbutikk, så hjelper de deg.

 Plukk blomstene selv! Foto:  Åsmund Holien Mo

Plukk blomstene selv!
Foto: Åsmund Holien Mo

Det er også fullt mulig å tenke litt utenfor boksen, og være både miljøvennlig og få en helt unik stil på bryllupet. Hva med å pynte med kvister og bregner dere finner i skogen? Eller bruke små potteplanter eller kaktuser på bordene, eller større planter og palmer for å pynte rundt i lokalet? Disse plantene kan brukes på nytt etter bryllupet, hjemme, på jobben eller de kan gis bort i gaver til gjestene etter bryllupet. 

 Live og Eivind plukket bregner og brukte som pynt både under vielsen og på selskapslokalet. Gratis og lekkert! Foto:  Michaela Klouda

Live og Eivind plukket bregner og brukte som pynt både under vielsen og på selskapslokalet.
Gratis og lekkert! Foto: Michaela Klouda

 Elementer fra skogen brukt som pynt på bordene. Annerledes og stilig! Foto: Eirik Halvorsen

Elementer fra skogen brukt som pynt på bordene. Annerledes og stilig!
Foto: Eirik Halvorsen

 Egenplukka markblomster gjør seg kjempefint på bordene. Foto:  Eirik Halvorsen

Egenplukka markblomster gjør seg kjempefint på bordene.
Foto: Eirik Halvorsen

 Bruk markblomster til å pynte opp kakebordet og gi det hele en rød tråd. Foto:  Lieben Foto

Bruk markblomster til å pynte opp kakebordet og gi det hele en rød tråd.
Foto: Lieben Foto

Pynt og borddekning

Først og fremst kan det være lurt å velge et selskapslokale som er vakkert i seg selv og som ikke trenger så mye pynt. Det vil spare deg for tid og penger!

De aller fleste selskapslokaler har jo både dekketøy, bestikk, glass, duker og servietter, men flere og flere velger å gifte seg på mer utradisjonelle lokaler som f.eks. en låve eller et fabrikklokale og må ordne mye selv. Har dere god tid og tålmodighet er det superfint å samle masse forskjellige gamle tallerkener, bestikk og glass på diverse loppemarkeder eller på Finn. 
Er dere ikke fullt så tålmodige kan dere samle inn fra venner og familie. 
Ønsker dere en mer elegant eller moderne stil på bryllupet kan man leie dekketøy eller bruke det som er inkludert om dere bruker et cateringselskap.

 Velg et lokale som er vakkert i seg selv, så trengs det ikke så mye pynt. Her er det nydelig pyntet med enkle midler på Holm Gård av  Plume and Posy .  Foto:  Michaela Klouda

Velg et lokale som er vakkert i seg selv, så trengs det ikke så mye pynt. Her er det nydelig pyntet med enkle midler på Holm Gård av Plume and Posy
Foto: Michaela Klouda

Stearinlys er sååå mye finere enn elektrisk lys, og skaper en helt annen stemning. Dessverre lages de fleste stearinlys av palmeolje, så husk å velge svanemerkede lys eller aller helst lys laget av bivoks eller soya! Bruker dere telys, husk å kaste metallbegeret i glass- og metallgjenvinningen!

 Forskellige tallerkener og glass fra loppemarked er perfekt til et bryllup med rustikt stil.Foto:  Michaela Klouda

Forskellige tallerkener og glass fra loppemarked er perfekt til et bryllup med rustikt stil.Foto: Michaela Klouda

For å spare på oppvasken kan det være greit å bruke færre glass og tallerkener, dette kan løses ved å servere grillbuffet, tapas eller et annet alternativ til den klassiske 3-retteren og la gjestene bruke samme glass gjennom middagen.

Skal dere servere fingermat og drikke før og etter middagen, dropp plastglassene og papptallerkener, bruk heller vanlig glass og tallerkener eller engangstallerkener av nedbrytbart materiale. Dropp også sugerørene i baren, de skaper unødvendig mye plastavfall og ekstra mye rydding etter bryllupet.

Bruk stoffservietter istedetfor papir, det er både penere og de kan vaskes og brukes på nytt. Lag lekre linservietter selv ved å kjøpe et stort stykke linstoff og klipp i vei! Det samme kan gjøres med dukene, eller dropp dukene helt for en avslappet og rustikk stil.

 Duken er droppet og de hvite trebordene er dekket med forskjellige tallerkener og bestikk og hjemmelagde linservietter. Foto:  Moment Studio

Duken er droppet og de hvite trebordene er dekket med forskjellige tallerkener og bestikk og hjemmelagde linservietter.
Foto: Moment Studio

Har dere venner som har giftet seg er det sikkert mye dere kan få låne eller kjøpe av dem også. Vimpler, lanterner, photobooth-effekter og lignende er garantert noe folk mer enn gjerne låner videre og er perfekt for gjenbruk! Det er også ofte billig og miljøvennlig å lage ting selv. Hvis dere sparer alle syltetøy-, oliven-, sylteagurkglass har dere fort nok til både blomster, lys og drinkglass!

 Bruk syltetøyglass som drinkglass! Disse ble brukt både som bordkort og vannglass under middagen og personlige drinkglass på kvelden. Foto:  Moment Studio

Bruk syltetøyglass som drinkglass! Disse ble brukt både som bordkort og vannglass under middagen og personlige drinkglass på kvelden.
Foto: Moment Studio

Mat og drikke

Flere og flere velger et mer plantebasert kosthold både for miljøet og for helsen. Hva med å servere lekker og økologisk vegetarmat i bryllupet? En dyktig kokk kan lage det mest utsøkte herremåltid uten kjøtt og gjestene vil helt sikkert sette pris på å få servert noe annet enn det typiske bryllupsmåltidet. 

Ønsker dere allikevel å feire med kjøtt, velg viltkjøtt og viltfanget fisk fremfor kylling, svin eller storfe og velg kortreist og sesongbasert mat! Nam!

 Økologisk prosecco og vegetariske odeuvre under minglingen. Foto:  Moment Studio

Økologisk prosecco og vegetariske odeuvre under minglingen.
Foto: Moment Studio

Blir det mye restemat kan dere kanskje gi det bort til en veldedig organisasjon eller noen andre som kan trenge det istedetfor å kaste.

God drikke er vel en av nøkkelingrediensene for et bra bryllup, og også her er det mulig å velge kortreist og økologisk.

 Vegetarmat og fisk er gode og miljøvennlige alternativer til kjøtt og minst like festlig! Foto:  Moment Studio

Vegetarmat og fisk er gode og miljøvennlige alternativer til kjøtt og minst like festlig!
Foto: Moment Studio

 Buffet med vegetarmat for enhver smak. Nam! Foto:  Jan Ivar Vik

Buffet med vegetarmat for enhver smak. Nam!
Foto: Jan Ivar Vik

Selskapslokalet og transport

Det aller beste for både miljøet og gjestene er å ha alt som skjer i løpet av dagen på samme sted.
Det skaper god stemning og et mer helhetlig bryllup å ha både vielsen og middagen på samme sted og både dere og gjestene deres slipper å stresse med å komme seg rundt med diverse transport. 
Men gjestene trenger allikevel både å komme seg til bryllupet, men også hjem, så sjekk ut alternativer for felles transport. Kan dere sette opp en felles buss, båt eller annen form for transport er det både bedre for miljøet enn om alle gjester må benytte seg av egen bil og det er gøy for gjestene også. 
Bor dere i storbyen kan et kult alternativ være å gifte seg sentralt i byen, og da er det enkelt for alle å komme seg til og fra med kollektivtransport.

 Lei kule busser til å frakte gjestene fra A til B. Foto:  Eirik Halvorsen

Lei kule busser til å frakte gjestene fra A til B.
Foto: Eirik Halvorsen

Vil dere gjerne gifte dere i kirken, kanskje dere kan velge noe gøy transport etter vielsen som en tandemsykkel eller hest og kjerre? 

 Er selskapslokalet i gåavstand fra kirken kan dere ta med gjestene på en morsom gåtur med musikk eller annen underholdning. Foto:  Åsmund Holien Mo

Er selskapslokalet i gåavstand fra kirken kan dere ta med gjestene på en morsom gåtur med musikk eller annen underholdning.
Foto: Åsmund Holien Mo

Mange vil gjerne gifte seg i utlandet eller på et vakkert sted i Norge, da kan det være lurt å sjekke om det er mulig å reise dit med tog eller buss. 
Dette blir litt vanskeligere hvis dere er i utlandet, men da kan dere prøve å kompensere for flyreisen med andre miljøvennlige tiltak.

En annen ting å tenke på er antall gjester, jo flere gjester jo mer transport må til. Kanskje dere ikke trenger å invitere alle fjerne slektninger, men heller fokusere på de aller nærmeste?

 Samle alle gjestene på en båt for en hyggelig felles transport fra f.eks. vielse til selskapslokalet hvis dere gifter dere ved sjøen. Foto:  Åsmund Holien Mo

Samle alle gjestene på en båt for en hyggelig felles transport fra f.eks. vielse til selskapslokalet hvis dere gifter dere ved sjøen.
Foto: Åsmund Holien Mo

Ønskelisten

Det er ofte stort fokus på gavene i et bryllup, men trenger dere egentlig ørten nye vinglass, vaser og serveringsfat? De fleste som gifter seg i dag har allerede bodd sammen en stund og skaffet seg det aller meste de trenger på egenhånd og ønsker seg ting de egentlig ikke trenger bare fordi det er det man gjør når det er bryllup. Sett dere ned og tenk litt på om det er noe dere virkelig trenger. Hvis svaret er nei, kanskje dere kan ønske dere donasjoner til en veldedig organisasjon, kanskje en som jobber for miljøet eller noe annet som betyr mye for dere.
Ellers kan dere oppfordre gjester til å gi dere opplevelser sammen med dem, hjemmelagede gaver eller bidrag i form av hjelp med bryllupet. 

Bryllupsreisen

Hvem vil vel ikke på drømmebryllupsreisen til Maldivene eller et annet eksotisk sted med hvite strender og palmesus. Det skal dere absolutt unne dere om det er den store drømmen, men ønsker dere en mer miljøvennlig reise finnes det mange alternativer!

Hva med å oppdage mer av vårt eget vakre land? Norge har mye å by på, og her kan man reise med tog, på sykkel eller til fots og oppdage både fjell og fjorder man kanskje aldri har sett før.
Det er også enkelt å reise rundt i Europa med tog og la selve reisen bli en del av opplevelsen.

Alt i alt finnes det mange måter å ta noen små, men viktige miljøhensyn under bryllupsplanleggingen. Enten du velger et storslagent bryllup med hundre gjester eller en budsjettvennlig versjon med dine aller nærmeste er det lurt og stoppe opp og tenke litt på hva som skal til for å skape akkurat deres drømmedag.
Og husk, book en flink fotograf for å ta vare på minnene for alltid!